Jag har lite funderingar på att ev. ta ut behörighet (AB / ABL), men har lite funderingar till er som tagit ut eran:

* Har ni läst vidare (t.ex kursen "Allmän behörighet") ?
Jag har ju "bara" 3-årigt EL-program i grunden och sedan
gått lite kurser i AVD-C, AVD-A, AMS, ESA m.fl... i jobbet.


* Jag har jobbat i 6 år som industrielektriker med alla
typer av el-arbeten (24v-20000v) och innan det ett år som
installationselektriker och ett år som linjereparatör, det borde väl räcka som praktik?

* Hur lång praktiktid hade ni innan ni tog behörighet?

* Vad skall man skicka med för meritförteckningar (jag vet att de skall innehålla arbetsbeskrivning), men skall man även skicka med intyg för enstaka kurser (enligt *1)?


Jag vet att det står på Elsäkerhetsverkets hemsida att varje fall bedöms separat... men det vore intressant att höra lite vad ni tror om mina chanser.
40-70 000:- för en kurs i AB är lite väl saftigt för mig, så man hoppas ju att det skulle kunna gå att få AB / ABL utan sådan kurs.
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag har lite funderingar på att ev. ta ut behörighet (AB / ABL), men har lite funderingar till er som tagit ut eran:

* Har ni läst vidare (t.ex kursen "Allmän behörighet") ?
Jag har ju "bara" 3-årigt EL-program i grunden och sedan
gått lite kurser i AVD-C, AVD-A, AMS, ESA m.fl... i jobbet.


* Jag har jobbat i 6 år som industrielektriker med alla
typer av el-arbeten (24v-20000v) och innan det ett år som
installationselektriker och ett år som linjereparatör, det borde väl räcka som praktik?

* Hur lång praktiktid hade ni innan ni tog behörighet?

* Vad skall man skicka med för meritförteckningar (jag vet att de skall innehålla arbetsbeskrivning), men skall man även skicka med intyg för enstaka kurser (enligt *1)?


Jag vet att det står på Elsäkerhetsverkets hemsida att varje fall bedöms separat... men det vore intressant att höra lite vad ni tror om mina chanser.
40-70 000:- för en kurs i AB är lite väl saftigt för mig, så man hoppas ju att det skulle kunna gå att få AB / ABL utan sådan kurs.
Hade gått 4-årig el/tele, 8års praktik som industrielektriker och sedan läste jag allmän-behörighet 400 tim på komvux-kvällskurs två kvällar i veckan + en massa hemuppgifter i 1,5 år.
Komvux kostade bara studiemedel (som facket betalade) + bensin för resorna.
Tog ut behörigheten januari 2003.
 
sverre skrev:
Hade gått 4-årig el/tele, 8års praktik som industrielektriker och sedan läste jag allmän-behörighet 400 tim på komvux-kvällskurs två kvällar i veckan + en massa hemuppgifter i 1,5 år.
Komvux kostade bara studiemedel (som facket betalade) + bensin för resorna.
Tog ut behörigheten januari 2003.
Aha, som jag misstänkte med vidare-läsningen då...

Jo, jag snubblade faktiskt in på komvux hemsida idag och såg att det inte kostar något.
Antar att du inte läste på distans alltså.
 
Beror ju på hur man ser det ;D , hade 5mil enkel resa för att komma till komvux!
 
sverre skrev:
Beror ju på hur man ser det ;D , hade 5mil enkel resa för att komma till komvux!
Följdfråga:
Vilket fackförbund? (SEF eller?)
 
SIF
 
Jag har en anställd som skall läsa in behörigheten på Komvux med start i September.
Kursen pågår i 1,5 år,en dag i veckan.
Grundförutsättning är 2-årigt elprogram+matte B,2 års praktik varav 1 år under behörig elektriker.
 
Iuc har kurser som kostar ca 40 + moms. Distans under ca 1 år. Trodde inte komvux hade kvar kurser?
 
fredstu skrev:
Jag har en anställd som skall läsa in behörigheten på Komvux med start i September.
Kursen pågår i 1,5 år,en dag i veckan.
Grundförutsättning är 2-årigt elprogram+matte B,2 års praktik varav 1 år under behörig elektriker.
Kommer studierna ske på dagtid eller kvällstid?
...och får man fråga var?
 
Jaha, då har man anmält sig till komvux i höst då. ::)
Så nu vet man vad man har att se fram emot i ca 400 timmar framöver. :surprised:
(Om de lyckas skaka fram en kurs åt mig vill säga, det lät hoppfullt iaf.) :)

En fråga till er som tagit er behörighet: Vilken del är svårast?
 
Svårast var transformatorteorin, där gäller det att ha tungan i rätt mun!

Tråkigast (på "min" kurs) var definitivt miljö-biten, men det berodde mycket på att den inte var branschanpassad, utan att vi la ner mycket tid på torsken i östersjön och liknande (borde varit om PCB, lysrör, skrotad kabel etc.)
 
Ok, tack för svar!

Kommer ni ihåg vilken literatur som användes?
Funderar på om man skulle "smygläsa" lite. 8)
 
Det studiematerial vi hade var egentillverkat, men plugga på trefas-läran och friska upp matten!
 
Är det någon speciell matte-del som du kan rekomendera för uppfriskning?
 
Matten det handlar om är ekvationer och trigonometri.

Det är som sagt bra o va lite förberedd på framförallt 3-faselläran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.