Vi håller på att förbereda oss för en ombyggnation av vårt hus men det är helt höljt i dunkel hur vissa delar av träbjälklaget år konstruerat. Därför skulle vi behöva ta upp hål i golvet och kolla hur det är byggt. Hur gör man det på enklaste sätt? Det är ett badrumsgolv som vi ska ta hål i och det är byggt i följande lager: 2 lager limmad+skruvad spånskiva, 2 lager gips, 1 lager flytspackel, 1 omgång tätskikt, 1 lager fix och slutligen 1 lager klinker. Vi har bilat bort så vi är nere vid gipset. Hur kapar man upp hål i det återstående på bästa sätt?
 
Hur stort hål vill du ta upp? Jag säger spontant hålsåg.
 
Vi skulle behöva ta upp hål på ca 1 kvm så hålsågen kommer vi tyvärr inte så långt med. Det är alltså bjälklagets utformning vi måste få reda på.
 
Borra ett hål sen kör du med fogsvans, sticksåg eller tigersåg. Såga inte av någon balk.

Alternativt hålsåg och ner med en mobil som du hänger i ett snöre och spelar in på.

Finns även inspektionskameror på ebay för några hundralappar. Då räcker det med ett 5mm hål för att få ner en kamera.
 
Hur är det generellt att såg i gips med t.ex. tigersågen? Är det en bladmördare av rang eller är det helt görbart?
 
Det är fullt görbart, värst blir dock dammet som kan skada verktyg om det kommer in till kontaktytor. inte fel om man kan vara två och ha en grovdammsugare på samtidigt som man sågar.

Måste du ha ett så stort hål? Ska du ner genom hålet och inspektera?
 
Av vilket skäl måste du inspektera bjälklaget, jag tycker att det låter intressant men varför inte filma istället för att göra stora hål?
 
Det är en rätt lång story men för att hålla det kort så gjordes en tillbyggnad av huset i förra ägarens regi. Inga konstruktionsritningar finns och gamla ägaren minns inte hur hantverkarna löste det. Det finns helt enkelt ingen information att luta sig på. Nu ska vi bygga om och för att konstruktören ska kunna göra sitt jobb måste han känna till existerande konstruktion. Det är rätt stora spann så det är inte uppenbart hur konstruktionen bör vara. Vi vet att det finns en stålbalk och hur den löper men resten är oklart. Därför måste vi ta upp hål modell större för att få en överblick över konstruktionen.
 
Då får du nog ta upp ett litet hål först och ha ner någon kamera så du inte sätter tigersågen i vatten-, avlopp-, elstammar eller balkar. Det finns inget sätt att komma in utifrån? Är det torpargrund? Då kanske det inte är helt käckt att bygga in det igen med tanke på inspektion av bl a. fukt.
 
Grejen är att detta är på ovanvåningen och man skulle ju kunna ta ned innertaket på våningen under men ambitionen är att nedervåningen ska förbli intakt så då vill vi inte går nån åverkan där. Det idealiska hade ju varit att kapa just så pass djupt att spånskivorna går att glänta på men att bjälklaget klarar sig så frågan är hur en cirkelsåg klarar gips med standardklinga.
 
Köp en fulklinga till cirkelsågen. Finns billigt på Biltema.
 
Nu har jag fått upp ett hål och det har varit otroligt mycket jobb att nå fram så det var lite snopet når jag insåg att jag behöver göra minst 4 hål till. Det blir så omotiverat mycket jobb så frågan är om jag inte ska gå på spåret med inspektionskamera istället. Är det någon som testat t.ex. Biltemas inspektionsgrejer? Duger de nånting till?
 
Ok, vi fortsätter följetongen. Idag köpte jag inspektionskamera på Biltema och pluggade in till datorn. Den funkade finfint! Så då tog jag och borrade 35 mm hål lite här och där under gipset för att sätta ned kameran i. Det hade nog funkat fint om det inte vore för isoleringen... Jag fick några fler ledtrådar men det var långt ifrån tillräckligt. Nästa plan är att gå med regeldetektor i taket på våningen under. Varför tänkte jag inte på det med en gång?
 
Kul att du uppdaterar, isolering är inte helt lätt med inspektionskamera, har man tur kan man försöka få kameran mellan golv och isolering men det är inte alltid det går.

Smart idé med regeldetekor på undervåningens tak, antar att det är för att det blir för tjockt med regeldetektor med gips och spånskivor?
 
frlise skrev:
Kul att du uppdaterar, isolering är inte helt lätt med inspektionskamera, har man tur kan man försöka få kameran mellan golv och isolering men det är inte alltid det går.

Smart idé med regeldetekor på undervåningens tak, antar att det är för att det blir för tjockt med regeldetektor med gips och spånskivor?
Taktiken med regeldetektor underifrån har tyvärr stött på patrull eftersom det är satt spikläkt under innertaket och den går ju på tvären mot balkarna som jag är ute efter. Uppifrån blir det som du säger alldeles för tjockt för att detektorn ska ge utslag. Vad jag har gjort nu är att gå med små steg och stöta med ett kvastskaft i golvet, med fötterna på varsin sida om punkten där jag stöter. Ljudet ger inte mycket ledtrådar men hälarna känner av rätt bra om det är stumt eller om det vibrerar vid stötarna. På det viset har jag lyckats kartlägga vissa reglar och jag har markerat med tejp där jag tror tror mig veta att dessa reglar finns. Nästa steg är att borra på väl utvalda punkter för att få bekräftat om min tes är riktig. Alternativet att skruva ned innertaket ter sig mer och mer lockande men jag måste stå emot...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.