Jag skall ta upp ett dörrhål i yttervägg bestående av stående 3-tums spontade plank. Sannolikt bärande. :cool:

Jag tänker mig fälla in en 45x195 ovanför tänkta hålet plankväggen innan jag tar upp det. Dvs jag skall fräsa in två tum djupt.

Nu är ju det lite jobbigt kanske, även med cirkelsåg. Är rädd att det är mycket spik också.

Iden slog mig då att sätta plankan på utsidan och peppra med spik in plankorna. Om det räcker är det mycket lättare.

På insidan skall jag låta tapeten vara oskadd så det bara är att slå på foder utan att tapetsera om, så att säga rätt igenom för att fälla in är ingen bra ide.
 
Har du möjlighet att kontrollera om en takstol, eller balk vilar just över hålet du ska öppna?

Har man lite tur, så är hålet precis mellan två takstolar och då är det knappt du behöver göra någon avlastning alls.
 
Är ett tvåvåningshus (från 1937) och detta är på undervåningen. Inget fönster ovanför tänkta öppningen. Mellanbjälklaget till andra vångingen är ca 450mm c/c, om man dömmer av bjälklagret ner till källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.