Behöver ta upp ett 100mm hål i källargrunden för att ventilera ett golv.
Grunden är uppbyggd med puts/lecablock sedan reglar/isolering och gips på insidan.

Tänkte om det är enkelt att bara köpa en borr/Hålsåg för stenmaterial (300kr) och bara köra på (med en bra borrmaskin såklart)?

De håltagningsfirmor jag kollat med vill ha 3500-5500kr för arbete och då ingår ingen filmning/värmekamera check för reglar/el etc.

Vatten rör finns inte i väggen och jag har lite koll på vart någon regel går, tror också att el går i taket.

/M
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det lecablock behöver du bara en vanlig hammare och ett gammalt stämjärn. Det är bara att hacka på. Vägra vara materialåkare 😄
 
:cool: känns som det borde vara enkelt men med borr får jag iaf ett runt hål.
Men osäker om armering finns…
 
Är där armering så klipper du dessa med valfri bultsax. Men har du en slagborr med lämpligt borr så borrar du bara 10 hål i en cirkel där du vill ha hålet och knackar ur inneslutningen.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är där armering så klipper du dessa med valfri bultsax. Men har du en slagborr med lämpligt borr så borrar du bara 10 hål i en cirkel där du vill ha hålet och knackar ur inneslutningen.
Har man inte bultsax bör det gå bra med hammare och huggmejsel eller kanske vinkelslip när hålen är borrade...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.