Jag skulle behöva en dörr i en av mina innerväggar där det idag inte finns någon. Det är inte en bärande vägg? Tänker att jag först sågar upp ett lagom stort hål i väggen men hur fästs dörrens karm i väggen?
 
Nu har du ju inte skrivit hur väggen är uppbyggd. Normalt är att göra som du skriver och sedan fälla in träregel på var sida om hålet som du fäster karmen i
 
K
Vad består väggen av? Säkerställ att det finns reglar att fästa karmen i. Annars får du börja med det, att regla upp runt dörren, dvs, ta upp ett något större hål. Beroende på väggens tjocklek så funkar vanliga 45mm-reglar.

Därefter är mitt tips att köpa Adjufix. Det är en karmhylsa som man skruvar i utifrån karmen i de förborrade hålen. Är hålen inte förborrande behöver du även borra upp hålen med 14mm borr. Därefter ställer du karmen på plats och med karmskruv/hylsa verktyget skruvar du ut karmhylsorna så karmen spänner fast mot reglarna. Justera dörren så den hamnar i våg och lod. Kontrollera även genom att öppna och stänga dörren, det ska vara lika mycket luft mella hela dörrbladet och karmen. Därefter förborrar ni ett mindre hål genom varje karmhylsa och sätter in skruv genom karmhylsorna som då håller fast hela karmen. Därefter kan man justera karmen i sidled endast, ej djup eller höjdled. Adjufix-hylsorna med lös skruv tycker jag är enormt mycket lättare att jobba med jämfört med vanlig karmskruv. Också mycket lättare att justera så det blir bra innan man slutligen fäster karmen i reglarna - med vanliga karmskruvar sker ju det direkt…
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu har du ju inte skrivit hur väggen är uppbyggd. Normalt är att göra som du skriver och sedan fälla in träregel på var sida om hålet som du fäster karmen i
Jag vet tyvärr inte hur den är uppbyggd. Brukar innerväggar vara reglade med ett avstånd lämpligt för en innerdörr? Tror väggen byggdes på 90-talet. Om jag sätter dit/fäller in nya reglar, hur fäster jag då dessa?
 
Du fäster dessa med gipsskruv genom skivan från var sida. Dett förutsatt att du har en gipsvägg
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad består väggen av? Säkerställ att det finns reglar att fästa karmen i. Annars får du börja med det, att regla upp runt dörren, dvs, ta upp ett något större hål. Beroende på väggens tjocklek så funkar vanliga 45mm-reglar.

Därefter är mitt tips att köpa Adjufix. Det är en karmhylsa som man skruvar i utifrån karmen i de förborrade hålen. Är hålen inte förborrande behöver du även borra upp hålen med 14mm borr. Därefter ställer du karmen på plats och med karmskruv/hylsa verktyget skruvar du ut karmhylsorna så karmen spänner fast mot reglarna. Justera dörren så den hamnar i våg och lod. Kontrollera även genom att öppna och stänga dörren, det ska vara lika mycket luft mella hela dörrbladet och karmen. Därefter förborrar ni ett mindre hål genom varje karmhylsa och sätter in skruv genom karmhylsorna som då håller fast hela karmen. Därefter kan man justera karmen i sidled endast, ej djup eller höjdled. Adjufix-hylsorna med lös skruv tycker jag är enormt mycket lättare att jobba med jämfört med vanlig karmskruv. Också mycket lättare att justera så det blir bra innan man slutligen fäster karmen i reglarna - med vanliga karmskruvar sker ju det direkt…
Tack för tipset om Adjufix, det låter bra! Jag gissar att det är reglad gipsvägg.

Hittade denna lilla guide: https://www.byggmax.se/ta-upp-nytt-dörrhål-i-en-icke-bärande-vägg

På steg 5 där så nämns ”kortbitar”. Väljer de att skriva dit små klossar istället för hela reglar? Fördelar/nackdelar med detta?
 
Fördel, lättare att få dit
Nackdel, sämre hållbarhet
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
K
Jag hade satt regel hela vägen från golvsyllen upp till öppningens tak på båda sidor. Tycker inte det tar särskilt mycket längre tid är små korta bitar, som dessutom måste mätas in i höjdled och riskerar att spricka när karmskruven skruvas in… Att få regeln i 100% lod behöver du inte heller slita dit hår över, bara den är så rak den kan bli, det är ju finjustering för att få karmen i lod som räknas.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Nu har jag börjat ta upp hålet och längst ner ligger tre reglar på varandra, känns som att jag riskerar försvaga väggen ganska mycket om jag sågar av dessa. Kanske är det för att väggen inte kunnat skruvas i golvet då det är betonggolv?

Hur hade ni gjort, bara att såga av? Jag har inte tänkt ha någon tröskel där så vill få bort allt ner till golvet.
Renoveringsprojekt med en öppning i en gipsskivad vägg som visar tre horisontella träreglar vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter321 skrev:
Nu har jag börjat ta upp hålet och längst ner ligger tre reglar på varandra, känns som att jag riskerar försvaga väggen ganska mycket om jag sågar av dessa. Kanske är det för att väggen inte kunnat skruvas i golvet då det är betonggolv?

Hur hade ni gjort, bara att såga av? Jag har inte tänkt ha någon tröskel där så vill få bort allt ner till golvet.
[bild]
Bröt ut detta till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/tre-reglar-pa-varandra-i-botten-av-innervaeggen.468540/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.