Vårt hus är byggt med 20cm lättbetong-väggar som ytterväggar.

Jag skulle vilja sätta in en dörr i väggen där det sitter fönster idag. Vad måste jag tänka på för att göra detta?
 
  • Utsikt genom ett fönster i en lättbetongvägg med sikte på andra hus och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av en vägg med ett fönster ovanför en radiator, intill en parkettgolv, i ett hus med lättbetongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy med ett dubbel fönster som vetter mot trädgård och hus, övervägs till dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bort med elementet, bort med fönstret.
Såga bort siporexen med ett tigersåg blad avsett för lättbetong. Se upp för ev armeringsjärn och eventuella elrör det . Montera i ny dörr.
Håltagning neråt som i ditt fall kräver ingen avväxling eller dylikt.
 
  • Gilla
LarsAgerstrand och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för sorts lättbetong. Blåbetong?
 
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vad är det för sorts lättbetong. Blåbetong?
Jag vet inte än. Har inte fått tillträde och kollat. Men det är mycket möjligt.
 
Skulle det vara något problem att såga/bila bort all betong under alla fönster och ersätta med större fönster som går hela vägen ner till golvet?

Jag förutsätter att betongen över samt mellan alla fönster måste vara kvar för bärigheten.
 
L LarsAgerstrand skrev:
Skulle det vara något problem att såga/bila bort all betong under alla fönster och ersätta med större fönster som går hela vägen ner till golvet?

Jag förutsätter att betongen över samt mellan alla fönster måste vara kvar för bärigheten.
Nej det är inga problem. Du tänker rätt.
 
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
K
Är det så att man kan sätta in en dörr vid befintligt fönster och därmed slå ut utrymmet under fönstret (som är i lättbetong)? Ingen breddning av hålet utan det blir samma storlek som fönstret, dvs 90 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.