Som rubriken lyder skulle jag vilja såga upp det här dörrhålet för att få plats med en högre dörr. Dörrhålet är idag ca 196cm på höjden, skulle gärna vilja få in en 21-karm.
Ett ofullständigt sågat dörrhål i en lättbetongvägg med synlig armering och en dammsugare framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen består av lättbetong. Hur brukar balkarna se ut, hur höga är dom o hur mycket armering är det i dom? Knackade bort lite av stenen o ser att det givetvis ligger armeringsjärn.
Närbild på dörrhål i lättbetongvägg med synligt armeringsjärn efter borttaget material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det möjligt att såga ur 14 cm för att få den höjd jag vill ha? Vilka åtgärder behöver jag vidta, i med nya armeringsjärn när jag sågat?
 
Antar att det är 7 cm ytong innervägg som inte är bärande? I så fall kan du enkelt ta tigern och göra hålet som du vill ha det utan annan åtgärd.
 
Jag tänkte göra en högre dörr jag med, men är osäker på om det går utan att behöva såga bort bärande delar.
Väggen i fråga är en yttervägg, även om det just här är en liten farstu bakom. Nu är dörren ~185cm, så jag slår huvudet i karmen om jag inte ser mig för.

Tidigare ägare har täck för fula byggbjälkar med paneler... Om ni undrar vad som finns där.
 
  • Träpanel dörr som är ungefär 185 cm hög i en farstu, med synlig bjälke och paneler i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.