R
Hej.

Har tagit bort en bit staket i trädgården för att istället anlägga gräsmatta. Staketet är på återvinningen men plintarna är kvar där de var med de tråkiga metallfästena som grym snubbelfälla för oanande gäster.

Jag inser att det går att gräva fram dem och lyfta upp dem men det kommer innebära stora hål att fylla igen och så nytt gräs på. Finns det någon genväg? Vinscha upp dem kanske, isf hur?
 
Bila ner dem en liten bit och återfyll med matjord?

Hyr en rejäl hilti, kostar max en femhunka över helgen!
 
R
Tack för tipset men jag tror nog jag kör på att gräva isf. Vill ha bort dem helt.
 
Jag skruvade fast en en regel där ena sidan var i marken och den andra ställde jag en domkraft under och tryckte upp plintarna. Jag var inte särskillt fäst vid domkraften och den var redan sned innan denna behandlingen men det fungerade
 
Redigerat:
Jag fick göra så här när jag rivit min altan, byggde ställningen av virket från altanen, provade först med ett kedjespel, men det rubbade inte plintarna, fick ta till hydraulik, trots det fick jag gräva lite runt innan dom lossnade, dom gick 120 cm ner i backen.

WP_20140529_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Nu snackar vi. Domkraft och ren bygginjengörskonst. Precis vad jag eftersökte. Jag tror jag ska testa en variant av Rikards idé. En pallstege över och sedan en handvinsch.

Mina plintar tror jag inte går ner mer än runt halvmetern och de rör sig lite om man bänder med ett spett.
 
P
Jag lyfte upp 4 plintar på landet för några år sedan, ca 60 cm djupa. Jag grävde bort jorden ungefär halvvägs ned, drog en slinga kring järnen, la slingan över skuldrorna och lyfte upp dem. Det var som tur var ingen lerjord som sög fast dem. I princip muskelvarianten av Rikards lösning.
 
R
Nu är de borta. Stack en tjock insexnyckel genom skruvhålen i plinten och använde en 70mm regel under den för att helt enkelt bända upp plintarna. Fick ta i en hel del men snabbt gick det. cjnilsson inspirerade til idén.
 
  • Gilla
Shakalaka och 2 till
  • Laddar…
Toppen! Och du slipper gå till gymmet idag :)
 
  • Gilla
Hans Ly
  • Laddar…
R
Minst sagt. Tagit upp en del sten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.