Tjolahopp

Jag har byggt en studio i källaren och har ett par 12" bas element liggandes som jag tänkte sätta i väggen :)
Mitt problem är att jag inte hittat någon hålsåg i 285mm (28,5 cm) i diameter. Vet faktiskt inte ens om det finns för trä. Jag kan absolut köra "borra litet hål/sticksåg/tålamod" metoden, men jag saknar tålamodet och vill ha det snyggt på första försöket då jag har tapetserat väggen.

Någon som sitter på ett bra förslag på verktyg som kan hjälpa att göra jobbet snyggt och skapligt snabbt?

(Onödig info i detta är att rummet är 4 kvadrat (nästan 8 kubik) stort och huserar redan 21 högtalarelement i varierande storlekar och 2 förstärkare. Och ja, jag har tinnitus :) )

Amazon.se har 285mm för ca 800:-. Lite i överkant för 2 hål :)
 
Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
wildeside
Överhandsfräs eller multifräs.
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 1 till
  • Laddar…
Det tar väl max fem minuter att såga upp ett par hål med sticksågen? Istället har du väntat över en kvart på svar i tråden...
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tar väl max fem minuter att såga upp ett par hål med sticksågen? Istället har du väntat över en kvart på svar i tråden...
Jajaja :) Hehe. Jag vill ju ha det snyggt. Sticksåg i all ära men "vi" är inte vänner jag och sågen..
 
Täcks inte kanten av högtalaren?

Hålsåg i den dimensionen kan du glömma. Det blir sånt vridmoment att du inte orkar hålla i den borrmaskin som behövs.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Hittade en "Cirkelskärare". Ställbar upp till 300mm. Bidde en sådan :)
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Henrik Johansson Henrik Johansson skrev:
Jajaja :) Hehe. Jag vill ju ha det snyggt. Sticksåg i all ära men "vi" är inte vänner jag och sågen..
Sticksåg med cirkelanslag kanske?
 
  • Gilla
Henrik Johansson
  • Laddar…
Överhandsfräs med cirkel-mall borde väl vara rätt verktyg, beroende på väggmaterial etc.

En hålsåg i den dimensionen låter inte som något man hanterar på frihand...
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Täcks inte kanten av högtalaren?

Hålsåg i den dimensionen kan du glömma. Det blir sånt vridmoment att du inte orkar hålla i den borrmaskin som behövs.
Det fanns sådana, men som du själv påpekar. Orka hålla emot... Orkade knappt det på en lös spånskiva för 6 tummarna...
 
Verktyg för glastillverkning, cirkelskärare, med reservblad och anpassningsnyckel, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sådan blir det att testa iaf :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Henrik Johansson Henrik Johansson skrev:
[bild]En sådan blir det att testa iaf :)
Ska inte elementet ändå sänkas in i väggen? Jag skulle satsa på fräs, så kan du börja med försänkningen. I alla fall om du har en fräs, lite mycket inköp annars kanske...

Den där ser svårhanterlig ut...
 
  • Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Ska inte elementet ändå sänkas in i väggen? Jag skulle satsa på fräs, så kan du börja med försänkningen. I alla fall om du har en fräs, lite mycket inköp annars kanske...

Den där ser svårhanterlig ut...
Har ingen fräs... Men jo. Det sänks ju in i väggen. Har planer på fler högtalarinstallationer framöver så den där cirkelskärarare kan vara ett ok köp för 300 med frakt.
 
Henrik Johansson Henrik Johansson skrev:
Har ingen fräs... Men jo. Det sänks ju in i väggen. Har planer på fler högtalarinstallationer framöver så den där cirkelskärarare kan vara ett ok köp för 300 med frakt.
Jag menade att du skulle försänka ramen på högtalarelementet jämt med baffeln och inte skruva elementet utanpå.

Återkoppla gärna I tråden hur verktyget fungerat!
 
J JFrisk skrev:
Jag menade att du skulle försänka ramen på högtalarelementet jämt med baffeln och inte skruva elementet utanpå.

Återkoppla gärna I tråden hur verktyget fungerat!
Ahh. Du tänkte så. Ja det hade ju varit absolut snyggast.
Återkommer med "unboxing" av verktyget :)
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Recensionen kommer nu :)

 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.