Hej,

jag undrar hur ni gör för att pannans värme inte skall gå ut genom skorstenen. Är ju en hel del kwh lagrad i pannan. Om man tex inte ser till att det inte kommer in luft i pannan efter avstängning så kommer ju pannan kylas ner ganska snabbt genom självdraget i skorstenen. Även om man ser till att det inte kommer in luft så bör ju mycket av pannans värme fortfarande läcka ut ur skorstenen. Är ju som att ha ett isolerat(isoleringen på pannan) hus och ett fönster öppet(skorstenen).

Funderar själv på att dra returen från golvvärmen genom pannan innan den går in i accen. På så sätt går värmen från pannan in i botten på acctanken. Nackdelen är väl att pannan tar något längre tid på sig att komma upp i arbetstemperatur. Tycker dock inte det är något problem då jag ändå får bra effekt redan från start.
 
Är det värt det? Vad kostar ett återvinningskoppel?
 
Tror termoventilers återvinningskoppel slutat säljas.

Och frågan är om det är värt pengarna att komplettera med efteråt, du ska du komma över ventiler och ställdon etc. i princip gratis.

Moderna vedpannor (österrikare) har oftast inbyggt återvinningskoppel, samt stänger luftspjällen efter avslutat eldning.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Ingen som tar till vara på värmen?

Känns onödigt dyrt och avancerat med återvinningskoppel. Dra returen genom pannan hela tiden, alternativt en enkel kulventil för att välja genom pannan eller inte. Störs man av längre tid till full arbetstemperatur så är det bara stänga cirkpump eller ventil till värmen och sätta på den sen när man skall ladda en till omgång ved.
 
Ingen organiserad återvinning men min ackumulatortank håller 3 kubik och är ganska hög. När jag eldat ett fullt inlägg går gränsen för skiktningen ovanför pannans högsta punkt. Spjällen på pannan (Perifal solo innova) faller igen (om det inte blåser som fn) o självcirkulation efter eldningen tömmer pannan på det mesta av värmen. Den kommer ändå upp i driftstemperatur snabbt nog. Eldar jag däremot tanken full så funkar inte denna "återvinning". Idealet vore att ha hela tankens volym ovanför pannans högsta punkt.
 
Om du vill återvinna värmen i din panna så rekommenderas återvinningskoppel DIY, lite Tradera/ebay sök och delarna är hemma för några hundralappar. Det behövs inte shunt, funkar bra med "vanlig" motorventil.

Jag har byggt återvinningskoppel i verkstaden, fungerar mycket bra men till huset köpte jag en Österrikare istället ;)
 
Så här ser min panna och ack topp och panntemp ut vid eldning.
Det är väl inte mycket energi som blir kvar
 
  • Capture.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är 6-8h tillvaratagande innan tanken börjar att utnyttjas, men jag har konstant framledningstemperatur vilket inte brukar vara fallet i ett hus...
 
Jag stänger numera returventilen till tanken efter avslutad eldning. Verkar som laddomaten släpper igenom tillräckligt för att cirkulationen går igenom pannan istället för tanken. Efter ett dygn öppnar jag ventilen igen. Då är pannan nere på 25 grader. Så med andra ord gratis värme ett dygn i dessa varma tider. Lite sanning med modifikation dock då tanken är oisolerad och avger en hel del. Men en hel del kWh är det nog iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.