Hej alla.

Håller på att renovera huset och just nu är vattnet avstängt och systemet tömt. Jag har tagit bort en radiator och tänkte först behålla rören som sticker upp ur golvet men inser att resultatet blir så mycket bättre om de tas bort.

Den radiator som tagits bort sitter på undervåningen och utöver den finns det två stycken kvar. Det går alltså enskilda rör till varje radiator så som visas på bilden VVS, där den nämnda radiatorn, fördelaren och rören där emellan är markerade i rött. Det är två fördelare, en för till-vatten och en för från-vatten och därmed tänkte jag koppla loss ett rör från varje fördelare (det som går till elementet som tagits bort) och plugga igen hålen i fördelaren.

Mitt problem består i att jag inte kan klura ut hur jag på bästa sätt tar reda på vilket rör som går till vilken radiator.

Det sitter Uponor Q&E kopplingar på fördelarna. Har förstått att de förbrukas när de tas bort samt att man kan riskera att ha sönder röret till radiatorn när man tar bort det så jag undviker helst att koppla loss allt för att prova mig fram.

Avståndet från fördelaren till radiatorn som tagits bort är drygt 2 m och lite kan man rycka i inner-röret men det är svårt att se om det rör sig på fördelaren, så det har jag provat utan vidare lycka. Finns det något annat sätt?

Bifogar bilder på hur det ser ut.

Jag tänkte gå till en rörfirma och fråga vad jag behöver för att plugga fördelaren men om någon av er har tips tas det gladeligen emot. Har konto hos Dahl och hittat denna på deras sida men vet inte om den är kompatibel med fördelaren jag har vilken är från år 2000 när huset byggdes.

Stort tack!
 
  • VVS-installation med rör och fördelare markerade i rött på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två avskurna radiatorrör sticker upp från ett stengolv vid en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av VVS-installation med markerade rör och fördelare i ett husprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan montera klämringspluggar i klämringskopplingarna istället för de kromade rören.

Den överkopplingsbygel som är monterad på kromade rören ser ut att vara till ettrörsystem, eftersom du har tvårörsystem så är tilloppet och returen nu kortslutna. Med andra ord så kommer det bli väldigt dåligt flöde genom radiatorerna samt att det kommer att vara nästan samma temperatur på returen till pannan som framledningstemperaturen.


Om du har en dragfjäder för el så kan du skjuta i den i ena slangen och en annan person lyssnar vid fördelaren å försöker höra var fjädern kommer.
Med hjälp av en skruvmejsel mellan slangen och lyssnarens öra så går det att höra betydligt bättre, det är ett gammalt mekanikerknep för att tex lokalisera lager som börjar ge upp.
 
Krilleman
En kompressor med "luftpistol", håll för syddsröret så gott det går vid fördelaren med ena handen, stick i pistolen och ge den lite luft, det hörs när du är på rätt rör om du har en kamrat på andra sidan!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan montera klämringspluggar i klämringskopplingarna istället för de kromade rören.

Den överkopplingsbygel som är monterad på kromade rören ser ut att vara till ettrörsystem, eftersom du har tvårörsystem så är tilloppet och returen nu kortslutna. Med andra ord så kommer det bli väldigt dåligt flöde genom radiatorerna samt att det kommer att vara nästan samma temperatur på returen till pannan som framledningstemperaturen.


Om du har en dragfjäder för el så kan du skjuta i den i ena slangen och en annan person lyssnar vid fördelaren å försöker höra var fjädern kommer.
Med hjälp av en skruvmejsel mellan slangen och lyssnarens öra så går det att höra betydligt bättre, det är ett gammalt mekanikerknep för att tex lokalisera lager som börjar ge upp.
Tack för bra svar!

Syftar du på att plugga rören där de kommer upp i golvet när du skriver "montera klämringspluggar i klämringskopplingarna istället för de kromade rören"? Det jag vill göra är kunna dra ut rören så att de inte sticker upp ur golvet och lägga trägolv ovanför skyddsrören. Min tanke är att demontera de kromade rören och kopplingarna så att röret är naket och därmed kan tryckas ner i skyddsröret. Ledsen om det var otydligt.

Gällande bygeln så är den bara ditsatt av byggaren tillfälligt skulle jag tro. Från början såg det ut som på bilden.
Radiator med kopplingsdetaljer och avtagbara kromade rör nära trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
En kompressor med "luftpistol", håll för syddsröret så gott det går vid fördelaren med ena handen, stick i pistolen och ge den lite luft, det hörs när du är på rätt rör om du har en kamrat på andra sidan!
Tack för bra tips! Att använda sig av skyddsröret är ingen dum idé. Det tänkte jag inte alls på. Kan man använda tryckluft på burk eller ger den sannolikt inte tillräckligt med tryck för att kännas?
 
Det bör fungera även med tryckluft på burk, det är inte att känna, utan mer lyssna (tjutande ljud).
 
  • Gilla
WilliamN
  • Laddar…
När man ändå har så snälla forummedlemmar som svarar passar jag på att ställa ytterligare en fråga. På bilden på fördelaren ser man en mörk avlagring vid sido-kopplingen och dessutom lite ärg. Vad är detta och bör man vara orolig? Finns det en vits att koppla loss och kontrollera grejerna när systemet ändå är tömt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.