Hej
Är det omöjligt utefter dessa bilder att se om ngt av detta är bärande i väggen?
Förstår om det kan vara svårt.

Men är det ngt som går att säga med säkerhet inte är bärande som jag kan börja plocka bort?
Isf är det kanske enklare att se efter det?
 
  • Renoveringsarbete, nedrivna väggar, exponerat regelverk, brädor, byggmaterial, isolering, rör, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med naken träram, byggmaterial, isolering exponerad och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, träreglar synliga, isolering exponerad, fönster, byggmaterial staplat, inomhusmiljö under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar, isolering synlig, byggplats, oavslutat inomhusarbete, träbjälkar, plastfolie, konstruktion, otät slutvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, takbjälkar exponerade, isolering synlig, byggmaterial och kablage, väggdekor halvtäckt, konstruktion oavslutad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, nakna träbjälkar, isolering syns, väggar delvis öppnade, mögelskador, inomhusmiljö, konstruktionsdetaljer exponerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering, trasig vägg vid dörrkarm, exponerade reglar, rör, bråte på golvet, stege, dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När man kollar efter bärande väggar tittar man först och främst på planlösningar, sektionsritningar och takstolskonstruktion kompletterat med när huset är byggt.

Tittar man på hur det ser ut på foton så blir det väldigt osäkert därför att när det är maximal snölast på taket kan huset röra sig och belastningen på väggar högre. Men det ser ut som att man har gjort en avväxling ovanför fönstret som är ovanför elementet på första bilden, vilket tyder på att den är bärande. Är det en tidigare yttervägg? Sådana är oftast bärande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När man kollar efter bärande väggar tittar man först och främst på planlösningar, sektionsritningar och takstolskonstruktion kompletterat med när huset är byggt.

Tittar man på hur det ser ut på foton så blir det väldigt osäkert därför att när det är maximal snölast på taket kan huset röra sig och belastningen på väggar högre. Men det ser ut som att man har gjort en avväxling ovanför fönstret som är ovanför elementet på första bilden, vilket tyder på att den är bärande. Är det en tidigare yttervägg? Sådana är oftast bärande.
Huset är från ca 60.
Radhus
Stämmer att det tidigare var en yttervägg.
Det är så många reglar bara. Hör alla till den bärande konstruktionen?
Hur gör jag bäst för att förstärka? Hur går jag till väga?
Behöver antar jag ha reglar på vardera sida & en bärande över dem men hur går jag till väga?
Bifogar lite bilder. Pil på den väggen jag vill få bort.
 
  • Två ritningar, arkitektplaner för en befintlig och ny lägenhetslayout med sovrum och alkover markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av hus med måttangivelser och beskrivningar, på en digital enhets skärm med webbadress synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, snitt A och B, planlösningar, dimensioner, webbläsarvy med adress, tidstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som att det är en yttervägg som gjord för att ta upp takvikt, alltså bärande. När man gör ingrepp i bärande konstruktioner ska man ha en godkänd bygganmälan (eller bygglov) innan man börjar och i den behöver man normalt ha med beräkningar av hur lasterna ska tas upp i fortsättningen. Dessa beräkningar bör utföras av en byggkonstruktör för att minimera riskerna med att taket eller andra väggar börjar röra sig olämpligt mycket. Men principen är att det behövs en tillräckligt kraftig balk över öppningen och den ska vila på pelare. Ju större öppning desto kraftigare (framför allt högre) balk och pelare behövs.

Det enda på första bilden i första inlägget som inte ingår i den bärande konstruktionen är gissningsvis den tunna stående regeln i mitten av utrymmet till vänster om elementet samt ev. reglar bakom elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.