1
Vill ta bort den här gamla porttelefonen från 70-talet
vi fick nytt system (öppna via mobilen) förra året. Och innan dess fungerade den inte.
Hur gör jag? Jag vet inte om den har någon strömförande del.
Vill ju inte ha för mycket spänning i tillvaron. :)
 
  • Öppen gammal porttelefon från 70-talet i vägg med synliga kablar och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall man gardera sig så får man ta reda på vart trådarna tar vägen och koppla ur dem där. Men den typen av trådar har aldrig varit ok till annat än klenspänning.
 
1
A Avemo skrev:
Skall man gardera sig så får man ta reda på vart trådarna tar vägen och koppla ur dem där. Men den typen av trådar har aldrig varit ok till annat än klenspänning.
hm, det är just det. för att se var de tar vägen måste jag plocka bort det. JAg bor högre upp i ettflerfamiljshus från 70-talet
 
Är det något som sitter inne i lägenheten? Finns det ingen i föreningen som vet var växeln sitter? Det är som sagt ingen farlig spänning på dem. Men om det fortfarande finns något okänt inkopplat i andra änden bör du inte lämna ändarna oisolerade.
 
1
A Avemo skrev:
Är det något som sitter inne i lägenheten? Finns det ingen i föreningen som vet var växeln sitter? Det är som sagt ingen farlig spänning på dem. Men om det fortfarande finns något okänt inkopplat i andra änden bör du inte lämna ändarna oisolerade.
ja, det är inne i lägenheten. och jag har skickat fråga till föreningen. Då jag tog bort en del såg jag att det går sladdar till lägenheten nedanför och ovan mig. Så får se vad föreningen svarar. de gamla systemet slutade fungera för många, många år sedan.
tack för dina svar
 
1 Jojjo72 skrev:
vi fick nytt system (öppna via mobilen) förra året.
1 Jojjo72 skrev:
gamla systemet slutade fungera för många, många år sedan.
På din beskrivning verkar det tydligt att föreningen "övergett" det gamla systemet och då skulle jag inte krångla till det utan helt enkelt plocka bort "manicken". Vill man vara ordentlig kan du ansluta trådarna en och en i en sockerbitsrad så blir de isolerade från varandra och från omgivningen.

En rad med genomskinliga sockerbitar för elanslutning mot vit bakgrund.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
1
Jag har fått svar från föreningen. Bara plocka bort. Tack för alla dvar
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomture61
1 Jojjo72 skrev:
Vill ta bort den här gamla porttelefonen från 70-talet
vi fick nytt system (öppna via mobilen) förra året. Och innan dess fungerade den inte.
Hur gör jag? Jag vet inte om den har någon strömförande del.
Vill ju inte ha för mycket spänning i tillvaron. :)
Troligtvis är delen som sitter vid porten ointelligent , sitter troligtvis en central i källaren .
Kan vara bra att kolla upp , så inget kortsluts och orsakar andra otrevligheter .
Centralen kan också stå och dra onödig ström för er .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.