Nu skall här klagas ;)

Badrummet som renoverats mha hantverkare var från 2001 och hade utanpåliggande kromade vattenrör för dusch, tvättställ och toalett. Jag rengjorde dessa rör och kopplingar för att de skulle kunna återanvändas om möjligt. Rörmokaren ansåg dock att de inte passade exakt längre och därför använde han nya prylar istället. Så långt allt väl!

Rörisen tog dock med sig mina rör och rörkopplingar när han gick! Kan tillägga att kopplingarna var av type Pipefix och enligt rörmokaren själv kostade de ca 300:-/st. Det lär ha handlat om kanske 6-8 kopplingar och kanske 5-6m 12mm kromade rör, allt i mycket gott skick.

Dessutom behövde jag muttrarna som var kvar på rören till tvättställsblandaren eftersom jag skulle installera den själv. De avslut som satt där passar inte.

Rörisen tycker inte alls att han gjort något fel och har inte "haft vägarna förbi" än för att lämna tillbaka det som EVENTUELLT finns kvar i hans bil...

:@
 
Vad var hans förklaring att ta dem? För att städa undan? Annars så låter det som han snodde för eget bruk.
 
Ringde honom igen och frågade om han själv ansåg att det han gjort var ok. Han svarade att han aldrig under de år han jobbat hade fått klagomål på att han städat undan lite överblivna rör och kopplingar på ett jobb.

Självklart är det skillnad på när moster Agda är kund och några prylar som hon med all sannolikhet inte kan få nytta av blir över men i mitt fall så var rörisen nere i källaren för att stänga av/på vattnet och precis där har jag lite kopparrör och klämringskopplingar liggandes så att jag skulle kunna ha nytta av överblivet material är inte helt svårt att lista ut...
 
Man kanske kan anse att röris först skulle ha kollar med dig om du ville ha kvar sakerna eller om han skulle ta med sig det.
Min första tanke var, undrar hos vem han monterat in detta...
 
Jag skulle nog vilja se det som så att om jag som kund inte meddelat rörisen tidigare att jag ville behålla dessa saker, så har rörisen gjort helt rätt. Han har dessutom haft den goda vilja att städa efter sig, vilket väldigt få hantverkare gör!

Sen ska han självklart inte sälja dessa vidare, men det blir egentligen hans huvudbry om han vill ha på sitt rykte att han monterar begagnade saker till andra kunder!
 
Jag tror att du gör lite för stor sak av det. De allra flesta tycker troligen det är bra att slippa "städa" bort det själv. Röris lär inte återanvända rören, men däremot så har han troligen en samling kopparskrot som när den är stor nog skickas till skrotning.

Lite kommunikation hade ju iofs. inte skadat.
 
Jo, ni har rätt att man inte ska blåsa upp en sådan här grej för mycket. Rörisen verkar hederlig och bra och tycker inte att ha gjort något dumt.

Men jag HAR bett om prylarna, först gången mycket vänligt. Svaret var inte det jag väntat mig, typ "Oj, ville du ha kvar de där gamla prylarna, inga problem, jag fixar det!".

De lustiga var också att det enda som egentligen var bortstädat var dessa prylar, inte övrigt som emballage och annat papper och plast...
 
Jag skulle ha några stumpar krökta och fick dessa gratis då det var rester från en annan kund, så se det som en miljö-generositet.

Däremot de 6-8 kopplingarna för 300:- styck låter lite väl generöst i min mening
 
Man brukar nog inte återanvända klämkopplingar, även om det kanske går. Finns risk att de har sprickbildningar, skador på konan osv.
 
Jodå, visst gör man det såvida det inte är mer tidseffektivt att använda nytt!

Ber du t ex en rörmokare att byta din tvättställsblandare och du har en modern klämringskoppling som inte ser bedrövlig ut så kan jag lova att den får vara kvar!
 
Ad acta
Jag tvivlar starkt på att en rörmokare åker runt och har något miljötänk att återanvända och montera gamla kopplingar. Visst han vill ha koppar till sin lilla hög, men kopplingarna slänger han nog normalt.
 
Jag kan berätta att till skillnad mot injonil som fick mindre prylar kvar efter att rörmokaren varit hemma så fick jag tvärtom. Han lämnade 1 st flyttkartong med rörkopplingar, 1 st kartong med värmegolv detaljer (bla styrdon, kopplingscentral och en massa andra prylar som ser dyra ut men som jag inte vet vad dom ska användas till). Sen lämnade han en stor påse kopplingar av olika slag (typ 3 kg tung).

Jag ringde och påm,inde honom men ha nkom aldrig och hämtade det och det är nu 4 år sen.

Jag har nu använt en del och resten tänkte jag sälja på blocket.
 
En flyttkartong med vvs-prylar skall enl. en del andra trådar (t ex denna) vara värda flera 10kkr, vet inte om det stämmer...
 
Min röris frågade om han fick ta de gamla kopplingarna, eftersom han frågade och han hade gjort ett bra jobb fick han ta dem.
Hade han inte frågat hade jag blivit sur...
 
Min röris sänkte priset på jobbet då han fått mina "gamla" delar. O använde själv några beg med. Men vi kom överens om detta! En mycket bra kille.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.