Jag har just köpt hus och ska byta till takplåt.
Jag har just nu tegelpannor på taket, någon som vet något bra sätt att ta ner dom. Fick tips om att använda någon slags ränna och skicka ner på den bara.
Någon annan som har någon bättre lösning?
 
Ränna är väl bra, den brukar läggas så pannorna ramlar direkt ner i containern eller kärran eller vad man nu ska frakta bort pannorna med. Dom rännor jag sett är bara ett par plankor som spikats ihop, såg "hemmagjort" ut, som ett V.
 
Kasta dem rätt ner i containern så slipper du bygga rännor.
 
spika ihop 2st 1"7 pankor , då passar de bra till pannan, sedan får du någon att ta emot dem nere i tron att det ät värdefulla antikpannor. Jag stod så nere på mitt första jobb och slet som en idiot för att inte ha sönder någon, sedan kördes allt till tippen...
Ränna är lite mer kontrollerat än att slänga ned dem, är det tegel kanske ngn vill ha dem och då är ränna perfekt.
 
Som man redan nämnt - i den mån du inte redan har hyrt en - hyr en container och kasta helt enkelt ned pannorna i den. Då slipper du dessutom gå till en ev. ränna varje gång du skall kasta ner ett gäng pannor. Dessutom blir ljudeffekten mer spännande än om du hasar ned pannorna i en ränna ;)

Om du har för avsikt att spara pannorna (hela), är det säkraste sättet att bära ned dem i "bärbara" små staplar. Är det gammalt lertegel så kan du ju få en del för pannorna :cool:
 
Syftet var väl att spara dom, för det finns köpare på det.
Men som ni säger så är en stor container bäst om man inte vill få ner dom hela.
Så jag kommer att använda ränna, sen får man väl kanske räkna med att några går sönder.
 
Jag spännde upp en gammal pressening i byggställningen som vi sedan använde som ränna... fungerade klockrent.
 
skänk bort dem mot avhämtning på taket.
 
Det där lät inte så dumt heller, då har man en större yta att släppa ner på.
 
Använd ränna och lägg en halmbal eller en madrass längst ner. Det är inte enkelt att ta emot pannorna hela.
 
Hur mycket pengar rör det sig om. Är det värt det extra besväret att spara dem hela.
 
Ingen aning, men vi är många som hjälps åt med taket, så det går nog rätt fort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.