Putsen på mitt 140år gamla hus har gjort sitt, sitter löst på sina ställen.
har egentligen 3 val:
-laga den befintliga putsen
-ta bort all puts, tilläggsisolera och upp med ny puts.
-ta bort all puts, tilläggsisolera och upp med ståendes träpanel och måla.

-Min Farfars Farfar lät bygga huset 1864 så det är lite känsligt att slå upp träpanel, om man tror på spöken kanske dom känner sig vanhelgade.
-slå bort lös puts, bättra och måla blir ju billigast.
-tilläggsisolera och på med panel, tror jag iaf, blir det snyggaste, samt att kan jag göra det själv då jag gjorde det ett par gånger tidigare.

MEN nu vill jag höra era åsikter, utsidan är ju det ni ser först, det första jag ser är mitt sovrum :)

bilder:

 
  • huset_framsida_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild till:
 
  • huset_007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillar putsade hus, och färgen på ditt är snygg. Jag skulle laga upp putsen och köra samma färg igen. Ta bort all växtlighet som förstör fasaden.
 
Jag gillar träfasad och sådant man klarar själv - det skulle säkerligen också bli väldigt fint. Å andra sidan skulle det där huset också vara fantastiskt fint i putsat och målat vitt OCH du slipper då dina förfäders vrede....

Kan du inte lova att du samtidigt gör dig av med det där fönstret ovanför entredörren på våning två?

Putsar du finns väl också möjligheten att samtidigt få puts på skorstenen så du slipper se de gula stenarna..... :)

Grattis till ett fint gammalt ut iaf - det kommer bli kanonfint hur du än väljer att göra!
 
korten är ett år gamla, murgrönorna är numera nedklippta, dock ej ännu nedtagna då jag väntar på att vi ska få slänga på majbrasan (1:a oktober tidigast).

Ja en ny puts på skorstenen vore kalas faktiskt, ser hemskt ut nu, samt taket som verkar vara 2:a sortering eftersom färgen släppt på ena sidan.
Går bra att måla takplåten kanske?

fönstret på våning 2 byggdes faktiskt till någongång strax efter sekelskiftet, har sett gamla foton på både före och efter, 1921 då flaggstången restes så fanns det iaf ett fönster där.
Hur tycker du mathias att jag ska göra för att det ska bli snyggt?
 
pernolf skrev:
Hur tycker du mathias att jag ska göra för att det ska bli snyggt?
Jag är ingen expert men jag tycker fönstret har två fel:

1. Det är bredare än högt (övriga fönster är smala och höga)
2. Det saknar spröjsning som de andra fönstren.

Går det inte att få till ett fönsterparti där proportionerna stämmer med fönstren på första våningen? Även inte måtten är exakt de samma så brukar det se bra ut om man behåller fönstrets proportioner, både på karmmått och spröjsning?
 
Lite extra isolering skulle ju inte skada ;)
Är huset reveterat ( trähus med puts på halmmattor) eller är det byggt av mursten?
Är du säker att det inte satt ett träpanel i starten? Då skulle det ju glädja farfarfar-byggaren om den återställdes ;).
Jag kan nästan föreställa mej liggande träpanel på andra våningen och underdelen stående.
Kanske man kan vända på det breda fönster övan dörren och sätta spröjs så det liknar mer dom andra?
gaia
 
Det är ett timmerhus, ingen halm men det är sneliggande träläkt som putsen sitter på.
huset är putsat från början så det har aldrig funnits panel.

Och som du säger så är isolering inte alls fel.
jag eldar iofs med ved, men man kanske vill gå över till pellets och dom priserna lär ju följa dom andra energipriserna, förmodar jag iaf.

Jag är faktiskt lite sugen på att slå upp panel, tror det skulle kunna bli väldigt vackert då, om man nu renoverar resten av utsidan med, finns med på 10års planen åtminstone.



 
har en ny bild på framsidan, väldigt sugen på panel, i grå färg med vita knutar, samt blanda ståendes och liggandes, även på framsidan.
såg det i ngn blaska om bygga för nån vecka sen.

Synpunkter ?
 
  • 123_2310_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle reparera putsen så att den kan stå i 100 år till :). Ditt puts är så fint lagt med slätta partier runt fönster och har klarat sej bra trots murgrönan också .... och du får en fasad som blir fortsatt nästan underhållsfritt ;).
Sen skulle jag lägga mer krut och pengar på takmålning eller kanske takpannor+takisolering. Jag skulle måla farstun i annan nyans (den är för vit som det är nu och ser som mindre passande tillbygge till den fina huset) samt karmar runt fönstren så att det ser mer harmonisk i färgerna. Speglar i farstun kan gärna vara vita och enbart ram och stolpar färgare.

Nu har du hela vinter att fundera på om det är så smart att ta bort den nästan intakta putsen ( som är ju så dyr att lägga idag) och spika på en billig underhållskrävande träfasad .... som alla andra har ;).
Läs lite i andra trådar hur många gånger man ska måla en fasadplanka innan man spikar den och efteråt ..... och hur många problem kan det bli med utvändigt trä .... och hur mycket panel och färg går det åt på ett hus så kanske blir dina planer inte så lockande längre ? ;)
Jag har flyttat från ett 80-tals trähus till ett 30-tals putsat hus bland annat på grund av dom moderna miljövänliga träfasadfärger som inte tål utemiljö så väl. Varje år skulle något målas ... om inte hela huset så kanske bara söderfasad, så var det staket eller altanräcke eller någon ytterdörr som man missat innan, fönster, carporten osv ...ja, målarpensel stod i berädskap praktiskt taget varje sommar bara för att klara det nödvändigaste löpande underhåll av trä. Jag upplevde det inte som " fasadmålning var 10-15 år" som det utlovas av tillverkarna :'(. Blev trött på det och idag skulle aldrig komma på ideen att gå från puts till trä . Men jag är kanske bara för lat för att bo i en trähus? Det finns ju många som trivs med det ... men inte jag som nu vet underhållsskillnaden mellan välgjort puts och välmålat trä :).
gaia
 
Om inte spöken gett sig tillkänna vid de förändringar huset genomgått under dessa 140år, så lär de knappast visa sig vid en uppfrächning av fasaden. Om Du väljer lagning eller ny puts, så kommer tidigare spricker i fasaden att komma tillbaka om några år, eller nya att uppstå. Att klä huset med panel, innebär ett stort jobb med alla tillslutningar= fönster, dörrar, takutsprång m.m.. För att få en helhet bör även grunden flyttas ut. Vad gäller den sönderfrusna skorstenen, bör du ta reda på varför den fryser sönder, innan du putsar på tegeln. Eller ännu bättre, ta bort den och hitta annan värmekälle.
 
saturnus2 skrev:
Vad gäller den sönderfrusna skorstenen, bör du ta reda på varför den fryser sönder, innan du putsar på tegeln.
man kan misstänka att skador orsakats av läckande takränna då skadorna börjar i denna nivå
gaia
 
gaia skrev:
man kan misstänka att skador orsakats av läckande takränna då skadorna börjar i denna nivå  
gaia
Jo det kan det vara, men även att den inte blir varm längre än dit. Hade kanske sett trevligare att nyttja någon av de befintliga skorstenarna genom att sätta dit ett insatsrör. Men kanske spisens placering i källaren omöjligör detta. Annars kul med ett hus med så gamla anor, där man kan följa olika tidsepoker. På sikt tror jag inte det skulle bli dyrare att klä huset med fasadtegel.
 
Tjena Mannen!!! Kul att hitta dig på den här sidan, själv är man här jämt känns det som! Vi (familjen) står i byggberedskap och tro det eller ej skall bygga ett hus i klassisk sekelskiftesstil med putsad fasad). Jag vet inte men det är nog sant som någon sa här tidigare att det vore synd att ta ned putsen för att ersätta den med träpanel med tanke på underhållet. Din ide om varvat stående och liggande panel är i o f sig inte så dum det skulle passa stilen på huset (men det passar bra med puts också).
Undrar lite grann hur mycket sprickor i fasaden du har och vart putsen har låssnat? Där den har låssnat är det länge sedan den gjorde det och varför isådant fall? Kan det röra sig om fukt i bakomvarande träläckt eller är det helt enkelt bara det naturliga åldrandet av huset som har gjort sig gällande? :-?

Ses ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.