Håller pga en brandskada i köket att planera en totalrenovering av ett 160m2 hus byggt 1978. Stora delar av innerväggarna är klädda med värsta sortens sjögrästapet anno 1978 och jag funderar helt enkelt på om det är värt att istället för att spackla/gipsa över eller ånga ner skiten helt enkelt gå "all-in", riva ned all gips på alla innerväggar i hela huset och sätta OSB+gips med isolering emellan istället (idag är det enkelgips och 45mm luft vilket gör det djävulskt lyhört). Då kan jag även göra all extra rördragning snyggt (extra eluttag, TV, Ethernet, whatnot) och dessutom får jag mycket bättre ljudisolering mellan sovrummen.

Hela innertaket i undervåningen och ett antal innerväggar är redan utrivna pga saneringen dvs det är nu jag har chansen att göra det "rätt", när hela huset är utrymt och eldragning etc. kan ske väldigt enkelt innan innertaket spikas dit -frågan är bara om det är värt det -det blir ju en hel del jobb (som jag tänker göra själv).

Hur skulle ni gjort?

Sen har jag lite dålig koll på tidsåtgång. Har ett antal kök och friggebodar etc. bakom mig och kan hantera verktyg men när det kommer till att gipsa innerväggar så har det bara blivit småsnuttar, så jag har lite dålig koll på hur lång tid det kan tänkas ta per "löpmeter" om man tänker sig ett normalhus med normal takhöjd, normalstora fönster och dörrar osv, och att reglarna redan är på plats, man har tillgång till bra verktyg (sänksågar, skruvautomater etc.) samt att allt materialet finns på plats. Spackling, slipning och ytskikt har jag bättre koll på, så det är själva väggbyggandet jag funderar över.
 
Inget snack. Jag hade gjort om. När jag själv skulle bygga kök tog jag ner gipsen och satt 22mm råspont först. Känns tryggt att hänga skåpen i.
 
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
hevi skrev:
Sen har jag lite dålig koll på tidsåtgång. Har ett antal kök och friggebodar etc. bakom mig och kan hantera verktyg men när det kommer till att gipsa innerväggar så har det bara blivit småsnuttar, så jag har lite dålig koll på hur lång tid det kan tänkas ta per "löpmeter" om man tänker sig ett normalhus med normal takhöjd, normalstora fönster och dörrar osv, och att reglarna redan är på plats, man har tillgång till bra verktyg (sänksågar, skruvautomater etc.) samt att allt materialet finns på plats. Spackling, slipning och ytskikt har jag bättre koll på, så det är själva väggbyggandet jag funderar över.
Så länge det är rakt och plant och bara är att lyfta dit skivan går det jättesnabbt. Kanske 15 minuter per skiva om man är själv. Men så fort det blir krångligt drar det ut på tiden. Urtag, hål, skivor som ska kapas sneda, skivor som måste bäras fram och tillbaka för fintillpassning - då rinner tiden iväg.
 
andersmc skrev:
Så länge det är rakt och plant och bara är att lyfta dit skivan går det jättesnabbt. Kanske 15 minuter per skiva om man är själv. Men så fort det blir krångligt drar det ut på tiden. Urtag, hål, skivor som ska kapas sneda, skivor som måste bäras fram och tillbaka för fintillpassning - då rinner tiden iväg.
Ja, det är ju inte mycket snedtak och liknande men det blir ju en del urtag för el och dörrar och fönster och sån't.
Efter att ha räknat lite på hur mycket skruvande det kommer att bli för att få sätta innertak tak och väggar och dessutom lägga gles för golvvärme i övervåningen så har jag i alla fall investerat i en jusste skruvautomat med förlängningshandtag -man måste ju få vara lite bekväm också :)
 
hevi skrev:
Ja, det är ju inte mycket snedtak och liknande men det blir ju en del urtag för el och dörrar och fönster och sån't.
Efter att ha räknat lite på hur mycket skruvande det kommer att bli för att få sätta innertak tak och väggar och dessutom lägga gles för golvvärme i övervåningen så har jag i alla fall investerat i en jusste skruvautomat med förlängningshandtag -man måste ju få vara lite bekväm också :)
Ska du göra detta, unna dig i så fall en uppsättning hole-in-one. Underlättar enormt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.