Hej alla glada,

Jag går i tankarna att ta ner en del av väggen mellan kök och rum i min brf lgh om 38 kvm. Allt får att få in lite mer ljus och få till en trevligare planlösning. Lägenheter ligger på vån 3tr.

Det jag vill göra är att öppna upp ca 170-180 cm av den 310 cm långa väggen (obs 310 cm är fram till tvärgående vägg som avgränsar kök/hall), se grön markering i konstruktionsritningen. Orange markerar lägenheten

Frågan är då vad expertpanelen tror om väggens (eventuella) bärande konstruktion? Min uppfattning är att den inte är det då väggen är parallell med bjälklaget ovan. Den är dock ganska fyllig (troligtvis slaggsten då det blir svart pulver när man borrar i den) och 10 cm tjock. Det krävs inte borrhammare (som det gör i betongväggarna mot fasad/trapphus och granne). Aktuell vägg är inte heller lika "stum" när man knackar på den jämfört med betongväggarna.

Min avsikt är att ta in ett intyg/utlåtande från konstruktör som underlag till styrelsebeslut. Jag är bara så laddad så jag vill fråga här först vad jag kan förvänta mig för kommentarer.

cc mått bjälklag är 60 cm enligt teckenförklaringen med dimension 12,5 x 22,5 cm enl nedan konstruktionsritning.

Arkitektonisk ritning, lägenhetsplan, sovrum, kök, vardagsrum, badrum, hall, balkong, måtten angivna, strukturellt schema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack att ni tar er tid!

mvh
 
Redigerat:
Troligen inte bärande om det är en tunn vägg men föreningen är troligen den som måste ge tillåtelse till ingreppet.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Troligen inte bärande om det är en tunn vägg men föreningen är troligen den som måste ge tillåtelse till ingreppet.
Tack för ditt svar!

Vad jag har läst mig till så brukar bärande vara minst 10 cm, så detta är ju isf på gränsen.
Har kollat med styrelsen och de är OK med ändringen så länge allt utförs "by the book".
 
Är det några andra här på forumet som har lite kvalificerade gissningar om det är en bärande vägg?

Tar även gärna emot tips på byggkonsulter i Stockholm som för en rimlig slant skulle kunna skriva ett utlåtande/intyg som underlag till styrelsen?
 
Den lär inte vara bärande men du behöver nog ta fram mer material än bara en bjälklagsritning. Hur beskrivs konstruktionen i bygglovshandlingarna?
 
BirgitS
S sjostranden skrev:
Vad jag har läst mig till så brukar bärande vara minst 10 cm, så detta är ju isf på gränsen.
Det beror på vad den är gjord av och om det är en regelkonstruktion hur tätt det är mellan reglarna.
 
Kompletterar med lite fler konstruktionsritningar och ett bygglov jag hittade från när det byggdes balkonger 2004 (kanske inte underlättar något).

Lite intressant att bjälklaget för vån bv, 1,2,3 är parallellt med väggen men för vån 4tr och upp så är det på tvären. obs att lägenheten ligger på 3tr.
 
  • Byggritning, grundplan för byggnad, detaljer, mått, sektioner, text på svenska, teknisk, daterad Stockholm 1986.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skannad konstruktionsritning av källarvåning, daterad oktober 1926, med text och måttsatta utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av bottenvåning för ett hus, innehåller text och måttsättning; historisk dokumentation från 1926.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk arkitektonisk ritning av byggnad, markerad del, anteckningar, daterad Stockholm oktober 1926.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning, planlösning, sektion för betongbjälklag, teknisk dokumentation, handskrivna anteckningar, daterad Stockholm 1926.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygglovsritning och detaljer för balkongkonstruktion på en gårdsfasad. Innehåller mått, materialspecifikationer och behandlingsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 16386 skrev:
Den lär inte vara bärande men du behöver nog ta fram mer material än bara en bjälklagsritning. Hur beskrivs konstruktionen i bygglovshandlingarna?
Hej, tack för att du tar dig tid.
Jag laddade upp lite fler dokument som jag fått tag i om du tittar lite längre ner i tråden.

Vet inte riktigt hur mycket det hjälper dock?
Så mycket till "beskrivning" har jag nog inte hittat...
 
Och man byter från träbjälklag till betongbjälklag dessutom! Jag tror fortfarande inte att väggen är bärande, men du bör nog hitta en expert som kan ge ett utlåtande.
 
Det är möjligtvis ingen som har en bra konstruktör i Stockholm att tipsa om?

Det jag behöver är ett intyg så tillvida om väggen är bärande eller ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.