Hej!

Ny på forumet och jag har en fråga som mest handlar om tidseffektivitet.

Jag ytrenoverar min nya lägenhet, flyttar in i månadsskiftet. Med anledning av det är det lite bråttom att få färdigt ca 140 kvm väggyta :p

Jag är inte direkt erfaren och jag har nog inte förmåga att bedöma vad det är som håller (i tapetväg) och vad som kommer att släppa vid målning/spackling.

Med bakgrunden avklarad kan vi gå vidare till själva frågan!

I alla rummen sitter gräslig tapet (4 lager). Runt fönster och upp mot taken, samt runt skarvar, släpper stora bitar lätt. Med spackelblad till hjälp släpper ännu mer utan problem.

Under tapeterna finns skrovlig betong (en yta jag tycker är ganska trevlig).

Min fråga är om jag bör använda tapetångaren och ta ner ALLA tapeter och ha en helt ren vägg som jag sedan tvättar och målar på? Ångaren kan plocka ungefär 1 kvm på 5 min.

Eller;

Ska jag plocka av allt det lösa, spackla, slipa, tvätta och sedan måla?

Alla svar, åsikter och tips mottages med öppna armar!
 
Redigerat:
är det betong, så tar ner allt skulle jag rekommendera! tvätta behöver du nog inte göra det gör ingen skillnad! jag är däremot lite rädd för att du får bredspackla väggarna efter att du rivit ner allt om du bara ska måla väggarna, som jag förstod var betongen inte så slät...
 
Måla ett varv så ser du snabbt vad som inte vill sitta kvar( låt det torka) alternativt så oljegrundar du hela skiten efter du tagit ner det som är helt löst sen spackling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.