För nästan 2 år sedan började vi planera för att sälja huset, flytta och bygga en året runt bostad på det ställe där vi hade vår sommarstuga. Efter mycket planerande och funderande fram och tillbaka fastnade vi för Myresjöhus och deras Duett, som vi har anpassat till våra behov. I veckan kom äntligen huset och här bloggar vi, eller rättare sagt visar bilder hur bygget fortlöper.

Karlsson de la Casa

Ullis
 
Underbart!!
Jag har fått en offert på Duett 134 kvm här i uppsala (ca1900000:) men är lite tveksam då jag inte vill ha ett jättehögt ryggåstak. Lite svårt att se på Myresjöhus hemsida hur det egentligen ser ut då de har använt någon sorts vidvinkel när de fotade.
Nu ska jag lusläsa er blogg. Hoppas ni lägger ut mycket bilder på huset så man ser hur det verkligen ser ut!
Återkommer säkert med frågor senare.
/Cian

Edit: Det var inte så mycket att lusläsa ;)
Har processen varit smidig med MH? Vad kostade ert hus, ingår det tillägg i priset och vilka då i så fall? Har ni ändrat planlösningen något och kostade det extra i så fall. Jag tror att 123 kvm passar oss bättre också (vi är bara 2).
 
Förstår vad du meande med vidvinkel :) Egentligen är inte kök/vardagsrumsdelen så stor, fast det beror ju på vad man jämför med. Upp till ryggåstakets nock är det ca. 4 meter.

Hör med försäljaren, de kan säkert visa er ett Duett. Lite svårt att bestämma ett hus utan att ha varit inne i ett.

Det kostar inget att ändra planlösningen, inom möjligheterna för konstruktion. Vill man däremot lägga dit extra fönster får man såklart betala för det, men tar man istället bort fönster får man pengar tillbaka. Vi har spegelvänt kök och vardagsrumsdelen, tagit bort balkongdörr och fönster, där vi idag har vardagsrummet. Detta för att få mer möblerbar yta. Vi har byggt om köket, gjort badrummet större för att få rum med en bastu. Vårt hus kommer att gå på ca. 2 100 000 inklusive alla tillval och tillkommande avgifter som ex. byggel, extra fyllnadsmassor och trekammarbrunn. Tomten hade vi sedan tidigare. Ryggåstaket är tillval, likaså de kvartsrunda fönstren. Vi har även kompl. med golvvärme i uterummet, kammin, centraldamsugare, alu vitvaror, skjutdörrsgarderob både i hall och hela väggen i sovrummet dock ej i glas, tycker det blir lite för kinky med mycket glas i sovrummet.

Myresjöhus har hitintills varit helt suveräna att ha att göra med.

Det är bara att återkomma om det dyker upp mer frågor.

// Ullis
 
Hej Ullis!

Vi har haft en sådan tur att vi åkte förbi ett Duett i Alsike förra helgen och såg ägaren på tomten. Blev inbjuden och fick se hur det verkligen ser ut. Riktigt trevligt och inte alls någon "kyrkkänsla" vilket jag tycker är otrivsamt.
Tack för nya adressen till bloggen. Fortsätter att följa er där. Lycka till med bygget!
 
fin blogg, kul att följa andra myresjöhusbyggare!!
 
Nu är bloggen uppdaterad med mer bilder på husbygget. Innerväggarna är resta och innertaket sitter på plats.

Klicka på huset under kategorier för att hitta rätt. Detta eftersom denna blogg inte enbart är en husblogg.

//Ullis


--------------------------------------------------------------------------------------------

Karlsson de la Casa - om vår längtan till havet
 
Här händer det grejer. Bloggen uppdaterad med mera bilder. Taken är målade, tapetseringen är nästan klar m.m.

Välkommen in!




......................................................................................................

Karlsson de la Casa - om vår längtan till havet
 
Ullis_67 skrev:
Här händer det grejer. Bloggen uppdaterad med mera bilder. Taken är målade, tapetseringen är nästan klar m.m.

Välkommen in!







......................................................................................................

Karlsson de la Casa - om vår längtan till havet

Visst är det härligt, vi har byggt ett duett utanför Helsingborg. Vi tycker det är underbart. Dom har varit helt underbara på Myresjöhus, inga problem alls.
Vi byggde ut vårt duett 1.20 i vardagsrummet så det blev 58 kvm istället. Stor skillnad faktiskt.
Vilken utsikt ni har, helt underbar. Vi har också fri utsikt men över en åker... men ändå härligt.
Vad blev slutsumman på ert Duett?
Vi hamnade på 2,5 miljoner inkl tomten.

//Lotta
 
Hej Lotta!

Va´kul att stöta på fler Duett byggare. Vi är också jättenöjda med Myresjöhus. De har varit helt fantastiska.

Håller Ni också på att bygga eller har ni redan flyttat in i er Duett? Gjorde ni några förändringar i planlösningen, förutom utbyggnad av vardagsrum/kök?

Slutsumman för oss blir ca. 2 100 000, tomten hade vi sedan tidigare. Vi har då inte räknat med vad det kommer att kosta att färdigställa tomten med matjord, plattor, gräsmatta osv.

Har Ni någon hemsida eller blogg där ni har bilder på huset?

// Ullis

----------------------------------------------------------------

Karlsson de la Casa - om vår längtan till havet
 
Hej Ullis!

Kollat in er blogg, kul med Duettbyggen. Jag har köpt tomt av Myresjöhus utanför Umeå (Holmsund) och ska åxå bygga ett Duett. Har fått flera förslag på bastu i badrummet. Är dock inte nöjd med förslagen. Hur ser er lösning ut?

/Janne
 
Hej Janne!

Va´kul med fler Duettbyggare! Så här ser vår bastulösning ut, bifogar planlösningen.

Hälsningar Ullis!
 
  • Duettritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Ullis och tack för er planlösning. Vi har väl samma idé om bastun:s form och placering. Jag skulle helst vilja förlänga hela huset med en eller två moduler för att få mer utrymme i relax och stora sovrummet. Pga den lilla tomten 660 m2 var vi tvungen att docka garaget till huset för att få plats. Där försvann husförlängningen! Konstigt med så små tomter med tanke på hur stort det är norr om Dalälven.

För övrigt ser jag att vi har samma ommöblering i köket, kyl/frys på andra väggen.
Garderober kan man väl inte få för många av heller, helst infällda sådana!

Det stora sneda entrétaket har vi också valt. Borde bli enklare att skotta bort snön ;-)

Hoppas nu bara att MH får fart i maskineriet, jag tycker hela processen kunde snabbas upp. Eller är vi bara otåliga!? ;-)

Hälsningar
Janne
 
Det var synd att bloggen inte verkar fungera.. är lite sugen på Duett själv :)

mvh Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.