Mellan hallen i entréplanet och övervåningen har jag en trappa i sten. Den är troligen från byggåret 1939 och då stenytan är blekgrön har jag tänkt att det kanske är marmor.

På trappstegen som alltså är utförda i sten, ligger klistrat ovalhalvor med svart heltäckningsmatta. Det är fult och samlar smuts. Jag rev av en av mattbit och klisterränderna som blir kvar är svåra att få bort. Klistret är hårt och segt och jag har funderat på att köpa en sån skrapa man kan använda till keramikhällar och se om den funkar, och/eller köra med varmluftspistol.

Är osäker på om varmluftspistolen kan spräcka stenen. Det är mest angående den saken jag vill fråga.

Tips om verktyg och metod emottages med stor tacksamhet.

Mvh Anders
 
T-röd brukar vara bra för att ta bort klister men jag vet inte om det är bra för stenen.
 
Är det sten så borde det inte vara några problem med lösningsmedel. Jag hade först provat med limtvätt som är en blandning av etanol, lacknafta och aceton. Jag använder det ofta till att ta bort rester efter tejp, etiketter mm. Limtvätt finns att köpa i bygghandlen eller färgaffären. Men har du en skvätt T-röd hemma så prova det först, om inte annat så är det bra mycket billigare.
 
Multiverktyg med skrapa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.