Hej,

sambon är förtvivlad och nu behöver jag hjälp av sakkunigheten här.

Vi har jättefina superspröjsade gamla fönster där 3 olika sorters kitt från klåparfix håller på att ramla loss - så hon ville göra allt rätt - skrapa rent, ta loss, kitta om med linoljekitt etc.

MEN - nu får hon inte loss de tunna glasen som sitter som berget i kittet bakom glaset (allt framför är renskrapat) - dels vill hon ju göra rätt och lägga glasen i linkittet som då presser sig runt och blir ett med lagret som läggs över, dels ville hon olja den renskrapade bågen med linolja.

Så - TIPS ?!?
 
Man kan försiktigt värma lite så mjuknar kittet! Bästa är med en speedheater som är en infravärmare som i första hand värmer båge och kitt. Glaset blir naturligtvis varmt det också men då av värme från båge och kitt. Var väldigt försiktig om du värmer med värmepistol då glaset kan spricka.
 
Kolla maskinen Multimaster från Fein. Den har segmenterade sågblad som är lämpade för att ta bort kitt utan att skada rutan.

/A
 
Det kan funka att värma med varmluftspistol eller speedheater (använder hon värmepistol så var jättenoga med att kyla glasen med blöta wtettextrasor). Sen kan man försiktigt trycka in en kniv eller nåt liknande mellan glaset och bågen från baksidan och försöka dra den längs falsen. Bänd inte för då spricker glaset nästan alltid. Det är inte alls säkert det går..beror på vad för sorts kitt det är.

Annars kanske ni faktiskt kan låta det vara. Om glaset ändå sitter fast i det gamla tryckkittet måste ni inte ta bort det. Att man oljar i kittfalsen är ju för att inte bågen ska dra oljan ur kittet så det räcker ju att man kommer åt att olja där ni ska lägga på nytt kitt. Och kitt som sitter bra måste man inte ta bort även om man gärna vill göra allt från början så att säga. Risken är bara att glasen spricker och det är det kanske inte värt.
 
fönsterhantverkare använder en speciell kittlampa som värmer kittet utan att värma glaset. Man kan fråga om man får hyra en sådan. Det har i alla fall jag gjort en gång. (men det lönar sig kanske inte om det bara gäller ett fönster eller så....)
 
Sophie skrev:
Det kan funka att värma med varmluftspistol eller speedheater (använder hon värmepistol så var jättenoga med att kyla glasen med blöta wtettextrasor). Sen kan man försiktigt trycka in en kniv eller nåt liknande mellan glaset och bågen från baksidan och försöka dra den längs falsen. Bänd inte för då spricker glaset nästan alltid. Det är inte alls säkert det går..beror på vad för sorts kitt det är.

Annars kanske ni faktiskt kan låta det vara. Om glaset ändå sitter fast i det gamla tryckkittet måste ni inte ta bort det. Att man oljar i kittfalsen är ju för att inte bågen ska dra oljan ur kittet så det räcker ju att man kommer åt att olja där ni ska lägga på nytt kitt. Och kitt som sitter bra måste man inte ta bort även om man gärna vill göra allt från början så att säga. Risken är bara att glasen spricker och det är det kanske inte värt.
Detta var nog bästa tipset hittills! Ser det intakt ut så låt det vara och gör som Sophie säger! Kan vara värt att grunda innan ni kittar så att kittet inte drar ur oljan ur falsen! Annars är risken som Sophie mycket riktigt påpekar att glaset kan spricka!
 
Jag håller på med fönster här hemma just nu och lär mig under tiden. I min tidiga iver att ta bort allt kitt har jag lyckats spräcka ett par rutor. Det är så lätt hänt att komma åt kanten på glaset med kniven och glas spricker lätt. Att spika i nya spikar var också ett riskmoment de första gångerna. Som tur är har vi några extra gamla fönster liggande som jag kan ta ersättningsglas ifrån.

Så jag har nu, som Sophie, kommit fram till att det som sitter bra får sitta kvar. Det är tillräckligt mycket jobb utan att behöva byta glas. Sitter det fast behöver man ju inte göra en fullständig renovering.
 
Tänk också på att lägga något på glaset när ni spikar i stiftet... det repas så lätt av hammaren! Glaset alltså... :p
 
Jag brukar tejpa ett par varv maskeringstejp runt huvudet på hammaren när jag ska stifta fönster. Då slipper man hålla på och flytta nåt och tejpen skyddar glaset från repor.
 
Använde också tejp när jag glasade om taket på mitt växthus. Fungerade bra.

Hade ingen stifthammare utan köpte en billig fyrkantig och tog bort fasningen på huvudet med en vinkelslip. Fungerade bra.
 
Hej, har några gamla fönster som jag skall renovera. Har hyrt en såeedheater och diverse verktyg. På en båge sitter kittet bra men den gamla linoljefärgen ser risig ut. Har försökt skrapa lite på den men den lossnar inte. Någon som har tips på hur jag kan göra för att undvika kitta om. Kan jag måla rakt på den gamla linoljefärgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.