Se bifogad bild.

Idag har jag en taklampa som inte är jordad. Vill nu sätta dit en sådahär:

36-2504.jpg

Den har en gulgrön/blå/grön sladd. Som man kan se på bilden finns det idag en gulgrön sladd - men den sitter fast i en toppklämma.

Kan jag bara ta ut en av de två gulgröna sladdarna som går in i toppklämman och använda den, eller fungerar inte det?

Jag har inte använt toppklämmor tidigare. Dessa har inte skruv. Är det bara att dra ut den jag behöver och trycka tillbaka den andra (om den råkar komma ut när jag drar ut den första)?
 
  • toppklamma.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste skarva vidare från toppklämman.

Gör så här:

1. Skaffa en stump grön/gul 1,5 mm2 FK ledning. (Den MÅSTE vara grön/gul).
2. STÄNG AV STRÖMMEN, och kolla att den verkligen är avstängd.
3. Skruva av klämman genom att vrida den moturs. Dra INTE.
4. Skala änden och lägg ihop den införskaffade ledningsstumpen med existerande grön/gula ledare
5. Vrid på klämman igen.
6. Anslut andra änden av ledningsstumpen till jordhylsan i takuttaget.
 
O
OBS! De två gul/gröna måste vara ihopkopplade fortsättningsvis också. Släng torixen och skaffa en modern toppklämma istället, wagos 222'or är väldigt smidiga.
 
Och strunta i takuttaget och skruva armaturen i takdosan direkt så den ligger dikt mot tak. Ser inte bra ut annars.
 
Observera att lamputtaget ser ut att vara av ojordad typ, kanske är vägguttagen i rummet också ojordade då och man får inte blanda jordade med ojordade uttag oavsett om det är vägguttag eller lamputtag. Så kolla detta innan du skrider till verket. Kanske skall lampan inte jordas trots allt?
 
Vägguttagen i hela lägenheten är jordade. så då är det lugnt?
 
Japp.
 
Det gick väldigt bra! Tack för all hjälp!
 
Steamboy skrev:
Annars är den här också trevlig men den sitter där den siter när man väl monterat den:

[länk]
Även den går bra att demontera, bara dra och vrid :)
 
wago = skit (dvs den du länkade till)

WAGO222 = Guld
 
el_richard skrev:
wago = skit (dvs den du länkade till)

WAGO222 = Guld
Koppla många dosor med Wago 222 = skit :rolleyes: Ont i fingrarna, speciellt om man vippan slår igen och råkar "snärta" en.

Helacon är väl det man ska använda om man ska vara hipp just nu.

//Patrik
 
Det kommer med åldern Patrik... Du behöver några års träning till verkar det som :)
 
Sockerbitar! :D
 
Har för mig att wago kontra torix kontra U-båtar kontra sockerbitar kontra.... har diskuterats någon gång tidigare.... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.