Bästa svaret

Det är en stålrörskoppling från MMA, du lossar på muttern C för att ta isär den.
Se till att o-ringen är ren och oskadad om du sätter ihop det igen.
Instruktionsbild för rörkoppling. Visar delar, verktyg och monteringssteg på svenska och engelska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lassemannen
  • Laddar…
Tack för svar med bild :)
Orsak jag vill ta isär är 2 problem, ett rosthål i röret vid mutter C och backventil som strulat länge.

Korroderat metallrör med läckage, kopplingsdetalj, rost och skador synliga, behöver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att fixa rosthål och strulig backventil.

- tänkte stoppa i ett mindre insatsrör på 20cm inuti galvat rör för att minimera problem med rosthål som är vid mutter C

- tänkte sätta dit PEM slang och backventil och byta ut grejorna från stenåldern som går ner i brunnen

Fråga 1: vilken dimension har gamla galvat rör på insidan?

Fråga 2: ska insatsrör vara koppar, aluminium eller plast?

Fråga 3: vet VVS folk vilken gäng dimension det är på mutter A och B för att sätta dit koppling med PEM slang?
(eller måste jag skruva isär och mäta)

Eller finns det bättre förslag, brunnen är vid ett fritidshus, inga stora krav, har ingen lust att gräva och byta ut delar av galvat rör m.m.
 
Ska du fixa det där får du nog ta fram spaden och gräva fram och skarva det utgående röret utanför brunnsringarna. Stoppa i något insatsrör käns som om det inte går att få tätt, dessutom är gamla galvrör alltid ojämna och fulla av rost och bös på insidan. Ersätt rören i brunnen med en ny krök, ny PEM-slang och backventil.
Mina tips såsom uppvuxen med eget vatten ur brunn.
 
Redigerat:
Jag hyr fritidshus, därför enklast alternativ, ska använda TESA vulktape extrem på utsidan rör för tätning, hade jag ägt fritidshus kanske man grävt.
Därför kvarstår frågorna.

Fråga 1: vilken dimension har gamla galvat rör på insidan?

Fråga 2: ska insatsrör vara koppar, aluminium eller plast?

Fråga 3: vet VVS folk vilken gäng dimension det är på mutter A och B för att sätta dit koppling med PEM slang?
(eller måste jag skruva isär och mäta)
 
Då känns det som att det är upp till ägaren av huset att ordna det?

Röret är antingen DN20 (26,9 yttermått, 21,7 innermått) eller DN25 (33,7 yttermått, 27,3 innermått) - det är dagens rör, beroende på ålder kan det såklart skilja. Framförallt kommer röret vara betydligt mycket mindre på grund av rost och kalk.

Man kan kanske slå i ett 16 Pex-rör, till priset att man knappt får något flöde istället...
A/B är en invändig gänga som det är en presskoppling iskruvad i, gängan är antingen 3/4" eller 1".
 
Tack för svar

Har varit nere i brunnen och mätt.
Det är 2,8m från rörgenomgång till botten på brunnen

DIN25 (34mm) på rör in till huset

DIN20 (27mm) på rör till brunnsbotten

Gängan verkar vara 34mm (1") mellan mutter A-B (se bild)

Funderar på 25mm PEM slang med backventil, 90 vinkel, mellankoppling/bussning 27mm/34mm (R20/R25utv)

Då borde väl (R20/R25utv) passa inv gänga 34mm (1") mutter B ?

Skjutmått som mäter ett rör eller en bult, närbild, precision, verktyg, teknik, ingen synlig skala, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lossade stålrörskoppling från MMA och flyttade så den täckte rosthålet samt ny PEM slang med backventil, nu läcker det inte längre, nu finns vatten i kranen.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Bra jobbat!
Men, inte för att vara någon surgubbe eller bezzerwisser, som ditt rör såg ut kommer det krångla igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.