Har en braskamin typ Contura av gammal modell.

Önskar nu få bort skorstenen från själva kaminen. Någon form att tätning mellan skorstenen och kaminen verkar utgöras av någon form av flätad tråd/band. Vad är det för material i denna tråd och hur sitter skorsten fast?

Kaminen är från typ 1975.

Tack för alla tankar och idéer.

PC
 
  • Braskamin.jpg
Troligen glasfiberfläta, möjligen med något "sprutat" tätningmedel på. Den tätningen ska inte hålla fast något, bara täta mot luft/rök-rörelser.

Men jag förstår inte frågan, av bilden att döma har du ju redan lossat skorstenen?
 
Sorry bilden är mer för att visa modellen. Mitt skorstensrör sitter fortfarande på plats.

Tack för info kring tätningen.
 
Jag antar att du skall byta ut kaminen. Du kan låna en handtruck hos nåt närliggande företag och efter att ha lossat de 4 skruvar som håller taket på takhuven så pumpa upp kaminen (med skorstenen på) ca 30 cm från golv. Spika ihop en ställning av 2" x 4" som ett upp o nervänt U och ställ den bakom kaminen och "björna fast" röret med spännband i ställningen. Nu kan du sänka handtrucken en bit.Troligen kommer kaminen i stort sett att hänga fritt under röret och det återstår en del slag med en mindre slägga för att få röret (som troligen sitter fast med pannkitt mot kaminen) att släppa. Ett snabbare sätt är att såga av röret med en tigersåg med 30 cm:s blad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.