P
Får besök av 2 leverantörer nästa vecka för ev. inköp av en bergvärmeanläggning. Är det något speciellt man skall tänka på att få med i offerten? Huset är från 1929 i 1 1/2 plan med källare om totalt ca 210 kvm. Idag värms det med en elpanna och vi förbrukar ca 30-35 000 KWh. Självdrag så klart. Lite blandat med radiatorer en del nya rejäla dubbla och en del gamla 60 tals junk som ser ut som en rörslinga med en plåt påmonterad.
 
Bra att du frågar i förväg!

Du ska vara tydlig med vad du vill ha för anläggning!.
Du vill ha en anläggning som har en köldbärar temp som lägs blir 0 grader, det är viktigt för att få en bra verknings grad!

Du vill att dom räknar på just din inomhus temp !!! vilket ofta är 21 eller 22, inte 20 som dom annars räknar på, då fpr du för klen anläggning.

sen ska du vara tydlig med att du vill ha en värmepump som inte är för klen, du vill ha väldigt få timmar tillskotts el (mycket bra om elen blir dyrare)
om du instalerar en stor pump så klarar du dig med en liten huvudsäkring & klenare kabler till värmepumpen, då dom inte behöver dimensionera för så stort eltilskott (själva värmepumpen drar nästan ingen el alls)

sen ska du ha klart för dei redan innan om du behöver mycke varmvaten. har du stort badkar eller många i familjen som durchar direkt efter varandra så behöver du mycke varmvatetn.

om du inte behöver mycke varmvaten så ska du ta en värmepump med inbygd beredare, en sån klarar dom flästa sig med. men om du behöver mycke varmvatetn ska du ta en värmepump utan beredare, sen ställer man en dubbelmantlad varmvatten beredare bredvid, denna beredare kommer värmepumpen att värme på samma sätt som den inbyggda, bara det att den är lite störe en den inbyggda.
 
P
Vi har idag en Nibe Compact CU-200 som jag tror rymmer 185 liter och den räcker bra. Badkar finns men det används mest till barnen på kvällen och då är det ju oftast ingen annan som skall duscha efter det. På morgnarna kan det vara 4 som duschar men sällan direkt efter varandra så det har inte varit något problem hittils. Huvudsäkringarna är på 25A så ström finns så det räcker. Hade tänkt mig en med inbyggd beredare p.g.a av ekonomi och utrymmesskäl. De som kommer hit säljer IVT och Thermia (Klimat Teknik....och Frost) men jag har även funderat på att ta hit någon som säljer Nibe också. hur är det med raditorerna? en del är nya men många är ju gamla och inte så effektiva. Ska tillägga att jag även har funderat på en Pelletspanna men det verkar svårt med bulkleverans då huset ligger 25 meter från gatan och förrådet skall vara på baksidan av huset så det blir nästan 35 meter.
 
Peter_K skrev:
Huvudsäkringarna är på 25A så ström finns så det räcker.

Ska tillägga att jag även har funderat på en Pelletspanna men det verkar svårt med bulkleverans då huset ligger 25 meter från gatan och förrådet skall vara på baksidan av huset så det blir nästan 35 meter.
Inte ska du behöva ha mer än 16A säkring.. Det är dyrare att ha 25A..

Sen är det inga problem med att blåsa pellets 50 meter om du så vill.. Har svarat dej på pellets.info.. ;)

Vad har du för framledningstemp??
De lär inte vp säljarna säga något om att du kanske bör byta radiatorer för att få en bra vp anläggning=högre investering..
 
P
Ligger på ungefär 40 grader en dag som denna. dvs strax under 0 ute. Håller iof ganska låg temp inne runt 19 men med en medelförbrukning i november på140 KWh/dygn får man vara lite sparsam :)

Edit: kollade exakt, 48 grader framledning och knappt 3 minus ute
 
Peter_K skrev:
Edit: kollade exakt, 48 grader framledning och knappt 3 minus ute
Då blir de nog inte så effektivt med vp då du har högtemp system..
Vid 50 grader ca cop 3 men de talar inte en vp installatör om.. De du läser om i reklamen typ cop 5,03 är vid 35 grader..
 
Peter_K skrev:
Ligger på ungefär 40 grader en dag som denna. dvs strax under 0 ute. Håller iof ganska låg temp inne runt 19 men med en medelförbrukning i november på140 KWh/dygn får man vara lite sparsam  :)

Edit: kollade exakt, 48 grader framledning och knappt 3 minus ute

Du har grader i framledningstem, styr du radiatorerna med termostater eller inte?

har man för hög framlednings temp så blir inte värmepumpen lika effektiv, men oftast så har folk högre frramlednings temp än vad som behövs & sen låter dom en termostat på radiatorn strypa ner tempen.
när man kör värmepump ska man inte ha termostater! regleringen sköer värmepumpen.

sen så beror det ju på var man bor också, du har 3 minus idag, men hur kalt har du somm kallast?
 
P
Bor I Huddinge, Stuvsta. Jo det sitter termostater på de flesta radiatorer. Problemet är att det är så blandat med nya och gamla. De nya är dubbla så de får jag skruva ner medans de gamla står på fullt.
 
Peter_K skrev:
Bor I Huddinge, Stuvsta. Jo det sitter termostater på de flesta radiatorer. Problemet är att det är så blandat med nya och gamla. De nya är dubbla så de får jag skruva ner medans de gamla står på fullt.
då kanske du behöver kompletara med några till nya.

du bör inte gå över en framlednings temp på 55 grader när det är som kallast ute (utan termostater)
 
Då tycker jag du ska köra med pellets..
Bara att brasa på o du vet att du alltid har full täckning utan el.. :cool:
 
Normalt för ditt område är att ha ca 39 grader vid noll ute & 48 vid -10 ute

Går du över detta så börjar det bli olönsamt med bergvärme.
Men som jag sa tidigare, så lurar termostaterna dig en del på framledningstempen.
om du öppnar termostatrena fullt, eller tar bort dom så kan du reglera rumstemprturen med en fast strypning som oftast finns bakom termostaten på nyare radiatorer, annars så kan mann strypa på returen via avstängningskranen.

det krävs också att du idag har en utegivare som styr vilken framledningstemp som huset behöver.
på deta sätt kan du kolla din korekta framlednings temp
 
Peter_K skrev:
Bor I Huddinge, Stuvsta. Jo det sitter termostater på de flesta radiatorer. Problemet är att det är så blandat med nya och gamla. De nya är dubbla så de får jag skruva ner medans de gamla står på fullt.
Det finns spaltmeter skrivet om just detta med bergvärmeupphandling på forumet. Sök ett par år tillbaka så är jag säker på att du hittar det du söker.

Grundregel nr 1 är att inte ha bråttom och prata med flera leverantörer. Bor du i Stuvsta ligger det ju nära till hands att prata med Janne på Holmbergsrör. I tullinge har du också http://www.fvt.se/ det är en riktig gammal rörgubbe som kör FVT - han har varit med länge.

Lägg ytterligare ett par till listan så har du snart ett bra underlag för lite offertanalys.

Jag tycker också du ska be leverantörerna att göra en beräkning av energibehovet för ditt hus snarare än att utgå från historisk förbrukning. Se också till att få vettiga svar kring hur man hanterar frågan kring framledningstemp kontra verkningsgrad. Den som bagatelliserar denna fråga kanske ska sälja till någon annan än just dig.

När det gäller borrdjup kan du alltid be dom specificera aktivt borrdjup - det är det du är intresserad av. Har dom erfarenhet av området du bor i så vet dom ungefär hur långt det är till grundvattnet.

Om pellets är ett alterantiv för dig - varför inte krydda offerthögen med ett sådant anbud också? Att det är 35 meter till bulkförrådet låter som ett dåligt skäl till att välja bort pellets - det går väl att lösa? Dom kan väl köra in på uppfarten och ta sista biten med slang (gissar bara!)?


 
P
CarMan skrev:
Normalt för ditt område är att ha ca 39 grader vid noll ute & 48 vid -10 ute

Går du över detta så börjar det bli olönsamt med bergvärme.
Men som jag sa tidigare, så lurar termostaterna dig en del på framledningstempen.
om du öppnar termostatrena fullt, eller tar bort dom så kan du reglera rumstemprturen med en fast strypning som oftast finns bakom termostaten på nyare radiatorer, annars så kan mann strypa på returen via avstängningskranen.

det krävs också att du idag har en utegivare som styr vilken framledningstemp som huset behöver.
på deta sätt kan du kolla din korekta framlednings temp
-5 ute nu och 48 grader i framledning enligt tempmätare på rör (pannan visar 52) returtemp 38 grader. Utegivare finns dock ingen inomhus.
 
P
MathiasS skrev:
[quote author=Peter_K link=1134670977/0#8 date=1134751353]Bor I Huddinge, Stuvsta. Jo det sitter termostater på de flesta radiatorer. Problemet är att det är så blandat med nya och gamla. De nya är dubbla så de får jag skruva ner medans de gamla står på fullt.
Det finns spaltmeter skrivet om just detta med bergvärmeupphandling på forumet. Sök ett par år tillbaka så är jag säker på att du hittar det du söker.

Grundregel nr 1 är att inte ha bråttom och prata med flera leverantörer. Bor du i Stuvsta ligger det ju nära till hands att prata med Janne på Holmbergsrör. I tullinge har du också http://www.fvt.se/ det är en riktig gammal rörgubbe som kör FVT - han har varit med länge.

Lägg ytterligare ett par till listan så har du snart ett bra underlag för lite offertanalys.

Jag tycker också du ska be leverantörerna att göra en beräkning av energibehovet för ditt hus snarare än att utgå från historisk förbrukning. Se också till att få vettiga svar kring hur man hanterar frågan kring framledningstemp kontra verkningsgrad. Den som bagatelliserar denna fråga kanske ska sälja till någon annan än just dig.

När det gäller borrdjup kan du alltid be dom specificera aktivt borrdjup - det är det du är intresserad av. Har dom erfarenhet av området du bor i så vet dom ungefär hur långt det är till grundvattnet.

Om pellets är ett alterantiv för dig - varför inte krydda offerthögen med ett sådant anbud också? Att det är 35 meter till bulkförrådet låter som ett dåligt skäl till att välja bort pellets - det går väl att lösa? Dom kan väl köra in på uppfarten och ta sista biten med slang (gissar bara!)?


[/quote]

Jo jag inser att man inte skall ha för bråttom med bytet, pannan fungerar ju fortfarande även om den är gammal (80 tal, CTC electronic). Blir svårt att få in en lastbil utan att bygga om hela infarten då gatan är smal då inte ens flyttbilen kom in som inte var allt för stor men det verkar ju gå att lösa i alla fall.
 
Peter_K skrev:
Jo jag inser att man inte skall ha för bråttom med bytet, pannan fungerar ju fortfarande även om den är gammal (80 tal, CTC electronic). Blir svårt att få in en lastbil utan att bygga om hela infarten då gatan är smal då inte ens flyttbilen kom in som inte var allt för stor men det verkar ju gå att lösa i alla fall.
Kolla länken här finns rör http://pellets.info/viewtopic.php?t=2224&postdays=0&postorder=asc&start=15
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.