Efter flera års tvekande kring huruvida källaren på vårt fritidshus borde dräneras/isoleras eller inte, har jag nu ändå tagit ett första steg och anlitat en lokal "grävare" som pysslar med detta för offert.

Bakgrunden är ett enplanshus byggt 72, med tidigare oinredd kallkällare. Utifrån ser man att kallasfalt använts och på ett ställe tittar ett dräneringsrör ut. Råa betonggolv och råa betongväggar, ett rum hade panel och var väl tänkt som gillestuga men användes som förråd. I detta rum uppmättes fukthalt över gränsvärdet i den allra nedersta delen av panelen mot ytterväggen vid besiktning för fyra år sen. Inga hängrännor eller stuprör fanns. Källaren är nu inredd som bostadsyta och målad med silikatfärg respektive 2k-golvfärg, fortfarande kala väggar och kalt golv. Luftvärmepump och ett par luftavfuktare finns i de olika rummen. Hängrännor och stuprör med markavlopp är nu på plats.

Eftersom det börjar kännas mer och mer orimligt att värma upp detta kalla utrymme och eftersom jag vill fortsätta designa trädgården och inte göra det svårt för en maskin att ta sig fram, tänker jag nu att det nog är läge att bita i det sura äpplet och låta göra en dränering/isolering. Eftersom kullen huset står på förmodligen är ganska väldränerad, så är det främst isoleringsaspekten jag vill åt, men i samma veva passar man ju på att dränera ordentligt såklart. Källaren är helt under mark, så grävdjupet blir nog dryga två meter. Marken runtomkring har visat sig vara väldigt stenig. Det finns även en tillbyggd farstu som ligger "utöver" källaren. Källarens båda kortsidor ligger exponerade och i linje med kortsidorna ligger stödmurar i sten på respektive sida. Garagedelen ligger utanför huset men jag tänker att även det bör isoleras när man ändå håller på, jag vistas mycket i garaget, året runt. Även altanen ligger utanför källaren men är infälld i huset som därför har en rent rektangulär form. Altanen är tänkt att byggas om/utökas efter detta projekt.

källarplan (dränering).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom detta nu ligger i sin linda och jag precis börjar lära mig hur det går till söker jag efter tips och idéer i ämnet. Först hade jag tänkt försöka själv, men nu är jag mer inne på att låta en professionell firma göra det. Så vad för frågor bör man ställa? Vilka hinder kan man stöta på? Jag förutsätter att grävaren som gör jobbet kan det här och vet säkert vilka hinder man kan stöta på, men innan vi ses på avtalad tid för offert, så vill jag skaffa mig lite "kött på benen".

Den första frågan man kanske bör ställa sig mot bakgrund av detta, är det ens lämpligt att göra detta? Kanske en dum fråga, men jag tycker nog att man bör börja där. Har läst mig till att vintern är en bra tid för detta och det är jag inställd på, att vänta tills dess. Att kunna njuta av trädgården i sommar, för att sedan kunna "plantera igen" det maskinerna har rivit upp nästa vår. Jag vill ha så bra isolering som möjligt, men faktum kvarstår att plattan är oisolerad. Hur mycket isolering är nödvändig och när börjar man skjuta över mål med dessa förutsättningar? Vilken lösning för golvet invändigt är den bästa kompromissen?

Kom gärna med synpunkter och fråga om det är något som är oklart. Kan lägga upp en bild på huset också om det hjälper.
 
Nu har jag haft grävaren hos mig och han ville ha ritningarna på huset för att kunna komplettera sin offert. Men som det låter nu så är det ju inte så många meter grävande, men ett ganska komplicerat grävande och det köper jag. Han kunde dock ge lite förhandsinfo på hur man skulle tänka sig att detta grävjobb skulle gå till och jag undrar om panelen här tycker det låter vettigt? Jag är ju främst ute efter att isolera och även om själva dräneringen i sig gör att källaren blir torrare och därför kanske också upplevs varmare, så är det isolering jag är ute efter. Jag hoppas på att få en lägre uppvärmningskostnad helt enkelt. Källargolvet får bli ett separat kapitel.

Grävplanen som han beskrev för mig kan illustreras på detta vis:
källarplan (dränering)1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där biten under farstun förblir oisolerad och så även den yttersta biten av garaget på höger sida på ritningen, dvs mellan trapp och garage. De rum som man vistas i ligger alla på vänster sida på ritningen och där trodde han att det gick att komma åt överallt. Han var dock lite osäker på om det gick att komma åt under verandataket om pelaren (ej utritad på bild, men i ytterhörnet av verandan) gick att "komma förbi". Mina funderingar rör sig kring frågeställningar såsom;

Brukar man aldrig gräva under en tillbyggnad såsom farstun, eller är det för att spara tid och kostnad? Just den biten av källarväggen "på högersidan" skulle behöva isoleras.
Skulle man tänka sig riva stenmurarna för att underlätta grävarbetet? De är inte heliga, men jag skulle gärna se en snygg alternativ lösning eller återställning efteråt.
Kan det kanske vara lättare för en firma med tillgång till mindre maskiner att komma åt bättre? Jag tänker då främst på alla hörn som blir, så man kanske inte kommer åt att isolera? Grävdjupet blir nog närmare 2,5 meter och jag tror han pratade om en sextonsmaskin.
Borde man kanske rent av överväga att göra jobbet själv om man nu har alla dessa specialkrav och hellre ser att det läggs ner extra tid, än extra pengar? Jag vill ju såklart vara så behjälplig jag kan, för att underlätta arbetet.

Jag skulle ju även väldigt gärna vilja "bygga ut" garaget, så att den lilla triangulära delen mellan trapp och garage blev ett extra utrymme i garaget, men att gräva ut detta blir kanske svårt för att inte säga rent omöjligt utan att även riva trappen?

Jag får lov att återkomma i denna tråd när jag väl fått offerten, men jag tänkte ta in lite synpunkter på detta så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.