Vi planerar för en större renovering och ska då konvertera huset till golvvärme samt byta alla vattenledninger. Alla vattenrören samt matningen och returen till golvvärmefördelaren ska upp på samma ställe vilket ger totalt 11 rör. Jag sitter därför nu och klurar på hur jag ska göra för att få ett bra och snyggt hål i betongbjälklaget för alla dessa rör.

Jag funderade på om det lämpligaste kan vara att bila upp ett ganska stort och avlångt hål i bjälklaget och placera ut alla rören på ett lämpligt avstånd från varandra och därefter gjuta igen hela kalaset. Vad tror ni kan det vara en lämplig lösning eller ska jag bara hyra en rejäl borrmaskin och hoppas att jag inte träffar allt för många armeringsjärn när jag borrar?
 
Jag gjorde samma sak i höstas... Jag borrade en "ram" med 8mm hål först, kanske 2 cm mellan varje och började sen bila (uppifrån). Jag behövde ett hål på ca. 25x10cm men jag märkte när jag började bila att det inte riktigt gick att komma åt (nära väggen) med 10 cm så det är kanske 25x15cm.
Sedan kapade jag gjutjärnen jag hittade (2 st.) med en liten vinkelkap. Fila av järnen sen, de blir ruggigt vassa!

För oss är hålet under köksbänken uppe och i källardelen nere, så jag har bara fyllt med byggskum...

Mvh,
Anders
 
Gott att höra att det verkar fungera att göra så som jag har tänkt.

Jag kommer nog att gjuta igen hålet för fogskum isolerar väl inte så bra mot ljud? Rummet i källaren kommer antingen bli gym eller datorhörna och det vore skönt att slippa få upp de ljuden till övervåningen. Som det är nu kan man nästan spränga en bomb i källaren utan att man hör det uppe och så vill jag ha det i fortsättningen med.
 
Redigerat:
Byggskum ljudisolerar bättre än betong skulle jag säga... Ljudvågor transporteras bättre i betong än i ett mjukt "skum" material...

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.