Hej!

Söker hjälp av er med lite erfarenhet av målning med linoljefärg inomhus. Hade tänkt köra med linoljefärg när det väl blir dags att måla snickerier under pågående lägenhetsrenovering. Att linoljefärg gulnar vid brist på solljus är ju ett välkänt faktum som man kan läsa om i flera gamla trådar här på forumet, men vad jag inte blir klok på är hur mycket man gulning man ska räkna med vid målning inomhus.

Lägenheten i just detta fall är en genomgående 40-talare med schyst med ljusinsläpp från fönster, så som var brukligt då. Dock finns en centralt belägen hall utan egna fönster, och solen når ju såklart in olika bra på olika väggar även i de fönsterförsedda rummen. Planen är dels att måla golvlister, dörrar, foder och eventuella taklister i vitt, samt att slipa och måla om sovrumsgolvet i ljust grått (gammalt undergolv i gran som tidigare ägare har tagit fram).

Fråga 1: Hur mycket gulning ska jag räkna med och kan jag kompensera genom att köpa/blanda till en linoljefärg med lite mindre värme? En NCS S0502-y skulle exempelvis förmodligen fungera bra med de varma färger vi tänkt oss i övrigt, men bör jag då ta en neutralare linoljefärg och invänta att den gula kulören infinner sig av sig självt, för att inte få nikotingula lister i slutändan?

Fråga 2: Om färgen inte är så bruten, som vi tänkt oss avseende lister med mera, finns då risk att gulningen ger ett ojämnt intryck mellan skuggigare och soligare delar av lägenheten?

PS. Främst har jag sneglat på Ottossons och Allbäcks färger.
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Hej. Jag har målat en hel del hus och lägenheter med bla linolja i över 15 år. Det där med gulning kommer inte direkt på en eftermiddag om man använde högkvalitativa färger, bra pigment och målar korrekt. Det bör handla om 10 år bort och i dagens samhälle så lär ni eller nästa ägare ha målat om innan dess. så jag skulle inte ta hänsyn till det alls utan bara bryta o köra med den färg som ni tycker om, får ni sedan lite sol-patina som skall ni vara glada :)
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Jag bröt, av TS's anledning, i svagt grått och det funkade bra även efter 10 år. Inte målar man väl om vart tionde år lister, dörrar och forder?
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Problemet med att justera färgen för att förkompensera för gulning på mindre ljusutsatta ställen är ju att den "felaktiga" färgnyansen får man leva med på alla andra mer belysta ställen. Då tycker jag det är bättre att ha nikotingula lister i skumrasket där de ändå inte syns så bra.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Tack för mycket bra svar allihop! Det hjälper mig att komma loss i tanken.

Utifrån det ni skriver så bör vi först och främst se till att nyansen matchar väggfärg osv. Däremot har jag anledning att tro att även en helt neutralt vit skulle matcha våra blivande väggfärger väl, men däremot ge en mer modern, "clean" look, vilket inte riktigt är vad jag söker. Därmed kanske en smart kompromiss blir en färg med svagare brytning, men ändå viss värme, typ en S0501-y, kanske med några få stänk rött i också.

Vad gäller ommålning; vitt på lister och foder är ju inte direkt ett kontroversiellt val här i sverige, och många målar nog bara om väggar så länge de kan komma undan med det. Så, förhoppningsvis får färgen leva ut sin fulla livslängd, men det beror ju såklart på vem som kommer efter oss, och hur länge vi bor kvar här. :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Åsa Lund
Rekommenderar pärlgrå till lister. Vi är jättenöjda!
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Det som används traditionellt när man målar vitt med linoljefärg är en svag inblandning av grön umbra (ca 2%) som ger en varmgrå ton. Ser aldrig gul ut och uppfattas som "bara vitt" mot andra färger. Framhäver andra färger bättre och tål smuts och skavanker bättre än 100% vitt.
ungefär NCS S1002-Y Ser alltså grå ut när man ser bara färgen, men inte i en verklig omgivning (undantaget givetvis om du har något vitare bredvid)
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det som används traditionellt när man målar vitt med linoljefärg är en svag inblandning av grön umbra (ca 2%) som ger en varmgrå ton. Ser aldrig gul ut och uppfattas som "bara vitt" mot andra färger. Framhäver andra färger bättre och tål smuts och skavanker bättre än 100% vitt.
ungefär NCS S1002-Y Ser alltså grå ut när man ser bara färgen, men inte i en verklig omgivning (undantaget givetvis om du har något vitare bredvid)
Risk finns för en eller annan vit möbel när andra detaljer som är mer "retro" ska balanseras. Men något sådant tänkte jag mig på sovrumsgolvet. (y)

När jag ändå har attraherat så många erfarna och kunniga, vad är era erfarenheter av att blanda befintliga färger? Funderar på att blanda Ottossons Vit Titan-Zink (NCS S0402-y20r) med lite Ljusgrå (NCS S1000-N) för att öka svärtan och samtidigt sänka kulörtheten bara en aning.

Och brukar någon blanda egna nyanser med pigment och har bra koll på detta? Instruktionerna om just pigment och att blanda egna färger finns inte mycket av på vare sig Ottossons eller Allbäcks sidor, men jag skulle antingen behöva tillsätta gult pigment i Ljusgrå, eller tillsätta mer svart i listfärgen, för att få den varma ljusgrå färg jag söker. Är dessa modernare pigmentvarianter som bara är att blanda i, eller behöver de rivas?

Vad det nu än betyder. Kan man använda ett rivjärn tro?

;)
 
Åsa Lund
Ottossons färger går säkert att blanda med varandra. De är ju redan rivna på fabrik.
Min pärlgrå som jag tjatar om kommer från dem. Jättenöjd med den kulören på mina dörrar och foder. Pärlgrå målad dörr med paneler och traditionellt handtag, placerad i en inomhusmiljö med tegelfärgat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Risk finns för en eller annan vit möbel när andra detaljer som är mer "retro" ska balanseras. Men något sådant tänkte jag mig på sovrumsgolvet. (y)

När jag ändå har attraherat så många erfarna och kunniga, vad är era erfarenheter av att blanda befintliga färger? Funderar på att blanda Ottossons Vit Titan-Zink (NCS S0402-y20r) med lite Ljusgrå (NCS S1000-N) för att öka svärtan och samtidigt sänka kulörtheten bara en aning.

Och brukar någon blanda egna nyanser med pigment och har bra koll på detta? Instruktionerna om just pigment och att blanda egna färger finns inte mycket av på vare sig Ottossons eller Allbäcks sidor, men jag skulle antingen behöva tillsätta gult pigment i Ljusgrå, eller tillsätta mer svart i listfärgen, för att få den varma ljusgrå färg jag söker. Är dessa modernare pigmentvarianter som bara är att blanda i, eller behöver de rivas?

Vad det nu än betyder. Kan man använda ett rivjärn tro?

;)
Har aldrig hört annat än att alla linoljefärger går att blanda med varandra.
Du blandar färdig färg från olika burkar, inte tillsätter mer pigment i en färdig färg.
Tänk på att ha rört ordentligt innan. Gör några test och provmåla för att se vilka proportioner du vill blanda. Och till slutstrykningen blandas så mycket att det räcker till hela ytan.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
För att få någorlunda liknande nyans vid tillverkning av nya batcher hemmablandad färg, använd mått. T ex köksmått i plast (kryddmått, tesked, matsked (=xx ml/cl)). Så exempelvis med 10 % inblandning tar man 9 mått av basfärgen och 1 mått av toningsfärgen.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ottossons färger går säkert att blanda med varandra. De är ju redan rivna på fabrik.
Min pärlgrå som jag tjatar om kommer från dem. Jättenöjd med den kulören på mina dörrar och foder. [bild]
Mycket fin färg! Här blir det lite liknande grå toner på väggarna istället, så Pärlgrå på listerna skulle bli lite "grått på grått" den här gången, men det är väldigt snyggt annars.

R Räknenisse skrev:
Har aldrig hört annat än att alla linoljefärger går att blanda med varandra.
Du blandar färdig färg från olika burkar, inte tillsätter mer pigment i en färdig färg.
Tänk på att ha rört ordentligt innan. Gör några test och provmåla för att se vilka proportioner du vill blanda. Och till slutstrykningen blandas så mycket att det räcker till hela ytan.
Oldboy Oldboy skrev:
För att få någorlunda liknande nyans vid tillverkning av nya batcher hemmablandad färg, använd mått. T ex köksmått i plast (kryddmått, tesked, matsked (=xx ml/cl)). Så exempelvis med 10 % inblandning tar man 9 mått av basfärgen och 1 mått av toningsfärgen.
Tack, utmärkta tips rakt igenom!

Ottosson har redan "vunnit över" mig med sina små och överkomliga provburkar, som gör att jag kan testa och se så att vi kan få fram nyanser som funkar, utan att vi behöver köpa allt på en gång. Kommer anteckna proportioner noga. :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.