Jag bor i en äldre fastighet från 1929, många av de bärande väggarna är därför i tegel. I köket har jag en väggyta om ca 4 kvm ovanför pärlsponten där jag i dagsläget har tapet, jag har dock funderingar på att istället ta fram teglet på denna ytan.

Finns det någon som har ett bra tillvägagångssätt för att göra detta?
 
Borrmaskin med lämplgt slipdon på, tex stålborste ?

/K
 
Glömde nämna att det sitter något material mellan tapeten och teglet, vad detta är vet jag inte riktigt. Ingenting jag känner igen från "modernare" byggnadskonstruktioner. Hårt, grynigt och vitgrått material, ca 5 mm tjockt. Kan det vara puts som de har fått så slätt?
 
Totte_S
Möjligen stålborste på maskin mot slutet för att få bort de sista putsresterna, men först tror jag mer på en tunn, och en vanlig huggmejsel, ögon- öron- och munskydd. Det dammar så in i h...ete, och dammet sprider sig överallt. Jag rekommenderar att tejpa igen dörröppningarna till andra rum. (Använd en grovdammsugare, grovis eller iknande, inte den nyinköpta.) Bara att hoppas att det är snyggt murat med handslagna stenar, kolla först på en mindre yta hur det ser ut och ta dig en rejäl funderare. Det är mycket jobb att ta bort även så lite som 4 m2. Ännu tråkigare blir det om ni ångrar er omch ska putsa upp eländet igen.
"Been there, done that"
 
Totte_S
Det är högst sannolikt puts, det var den jag syftade på i mitt tips på tillvägagångssätt. Om inte tapeten går lätt att skrapa ner med en bred spackelspade så är det bara att knacka på rakt igenom tapet och puts.
 
Totte_S skrev:
Bara att hoppas att det är snyggt murat med handslagna stenar, kolla först på en mindre yta hur det ser ut och ta dig en rejäl funderare. Det är mycket jobb att ta bort även så lite som 4 m2. Ännu tråkigare blir det om ni ångrar er omch ska putsa upp eländet igen.
"Been there, done that"
Bra varning! det är mycket litet hopp att tegelväggen är snyggt murat. Den brukar se mycker sämre ut än en tegeltapet. Ytor som skulle putsas murades utan hänsyn till estetik och slätt finisch. Det skulle ju putsas över ändå ;). Men då var i stället putsen av bästa hantverk - jämn och slätt nästan som dagens gipsskivor. Liknade inte alls det man idag förknipar med puts typ skurat skorstenstock eller sockel på ett hus..... det är kanske det perfekta kalkputsfinischen du ser bakom tapeten?
gaia
 
tack för svaren totte och gaia. Precis som ni säger så är det nog putsen som är så slät och fin, lite ovant att se bara med tanke på hur det ser ut idag.

Jag är tämligen övertygad om att det är handslagna stenar, byggåret är 1929, jag tror inte de gjorde på något annat sätt då.

Ska kanske nämna att det här är en lägenhet. Jag har varit inne hos grannen som har tegelvägg framtagen, denna är jättefin och jag hoppas därför att det ser likadant ut hos mig. Tyvärr så har han inga tips att ge mig eftersom teglet redan var framtaget när han köpte sin lägenhet.

Jag tar dock till mig av varningarna.
 
Som övriga har skrivit är det säkert kalkputs du har hittat bakom tapeten.

För att få bort den är det huggmejsel som gäller, sista kornen kan man ta genom att borsta salt- (eller om det var svavel-) syra på väggen.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.