Hej,

bor i en lägenhet i centrala Gbg (från 1915 tror jag) och vi vill knacka fram tegelvägg i köket eftersom det är ett gammalt fint tegel bakom putsen.

Vi har småbörjat på ett litet hörn, men det tar jäsikens lång tid med hammare och stämjärn (putsen är drygt 2 cm tjock) Några tips på vad man bör tänka på och om det finns några eventuella risker? Bör man anlita hantverkare eller kan man som amatör gå loss med hyrda bilmaskiner etc?

mvh Henrik
 
Jag knackade ner putsen på ca 6 kvm tegelvägg igår, putsen var ca. 1-4 cm tjock. Inga problem förutom att det dammar nåt enormt.

Kanske er puts sitter bättre fast i teglet?

/T


 
OK! Använde du några speciella verktyg? Antar att man bör vara generös med skyddsplast om det dammar

Tog du hela väggen på en dag?
 
Nej, faktiskt bara hammare, knackade löst en linje ca. en dm in på putsen, snart såg man att en spricka bildats och fortsatte man knacka lite löst så släppte en liten "kaka". Det tog nog bara ett par timmar för hela väggen, inklusive andningspauser vid fönstret.
Vi hade också en bit som var kaklad, det bruket satt hårdare än putsen, men med ett järn och hammare så gav även det med sig utan alltför mycket bankande.

Tyckte inte att det var svårt att låta bli att skada teglet under.

Att städa hela huset från vitt damm kommer att ta längre tid :-[ :-[

/T


 
Låter ju enkelt, har påbörjat idag och det går sakta framåt. Det är grymt poröst...

Hur skall du efterbehandla? Olja eller vad?
 
Nej i vårt fall blir det nog ny puts och ev lite kakel också efter att lite kompletterande murning har blivit klar.

Skulle jag haft teglet framme hade jag oljat med golvolja t.ex. Timberex. Har använt den på golvtegel med bra resultat

/T
 
Vad kommer du att använda för puts på din murstock?

Vi är i färd med att sätta nytt puts på våra murstockar men vet inte riktigt vad vi ska använda.
Doris...
 
Får man ha en murstock utan puts på? jag har själv fundert på att sätta fusktegel på minmen annars kanske man kan ta fram det underliggande teglet. Men jag trodde putsen hade en tättande funktion? fast mina rökkanaler är glidgjutna så det kanske är ok då.
 
C
Theander skrev:
Men jag trodde putsen hade en tättande funktion? fast mina rökkanaler är glidgjutna så det kanske är ok då.
Japp! Putsade om en vägg som delvis var murstock i min lägenhet och det drog rejält i fogarna på sina ställen när den gamla putsen var nere. Dock förmodligen (förhoppningsvis?) från självdragskanaler. Rök- och fläktkanaler skall ju vara täta utan ytskiktet.
 
När man tar bort puts, så är det käckt att ha en blomspruta som man använder då och då när det dammar. Det binder putsen, och gör det tyngre, vilket gör att det inte hinner så långt...
Ta inte för mycket vatten bara, då blir det geggigt...

Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.