Hej!

Kanske hamnade frågan i fel forum nu, admin får gärna flytta den :)

Jag bor i ett gammalt tegelhus från sent 1800, och har tänkt mig göra lite ändringar.
Bakom en mellanvägg som nu är gipsad finns originaltegel som jag skulle vilja ha fram.
Mig veterligen finns bara gipsen, reglar och sedan teglet i väggen (utöver eldosor).
Finns det några vänliga själar med erfarenhet av detta som vill dela med sig av ett par tips,
och vilka problem jag kan tänkas stöta på??
 
R
Inga problem utöver att det kan vara en eldragning bakom som försvinner , kanske en el-gubbe måste dit och ändra något samt att de reglar du talar om sitter skruvade i väggen så det blir stora eller små hål som kommer att synas
Men det vet man inget om förrän det börjar rivas , är snyggt med en fondvägg av gammalt tegel
 
Tack för svar!
Då tror jag att jag kommer gå vidare med detta.
Hur tycker du jag börjar? Borra för att gå på med tigersåg?
Finns det någon lämplig massa el fog att fylla hålen i teglet med?
 
R
Ingen vet hur det ser ut bakom , när du börjar riva kan du inte sluta , sitter det något vägguttag i väggen .
Ta en hammare och slå hål i gipsen sen får du bryta bort bitar tills bara reglarna finns kvar och se hur dom är infästa , Hålen som kan bli får du fylla med lite vanligt spackel och sedan bli konstnär och med vattenfärg få till en lämplig kulör som liknar teglet
 
Låter bra!
Läste även att man skulle kunna borra i en tegelsten som man har bredvid och "måla" med dess damm på spacklet. Vad tror du om det?
Bör jag vidare behandla väggen med något? Har tidigare användt linolja + balsamterpentin på armeringsjärn för dekoration så att de inte färgar av sig.
 
R
Att måla med dammet har jag aldrig gjort , bra ide , bara sett ungdomar från konstfack måla tegel så det inte går att se vilken som inte hör dit
Det behövs nog någon form av beläggning på teglet för att dom inte ska färga av sig och vara vackra ..
Men vad som är bäst är inte min bit , troligtvis är en matt yta bäst så det inte blir som en spegel
Häng kvar här och avvakta lite , kommer säkert in någon som vet , du kan riva under tiden
 
Stort tack!
Skulle bara gå förbi väggen då jag började knacka på den och upptäckte att stora delar av väggen inte lät ihåligt när jag knackade på den. Klumpigt jag vet, men det är en mellavägg. Puts? Hur tycker ni jag går vidare?
 
BirgitS
Förlåt, men jag har lite svårt att hänga med. Knackar du ovanpå gipset, har du inte rivit något för att veta att gipset var uppreglat?
Dels kan det ju tänkas att du knackar på reglar/nära reglar och dels kan det ju tänkas att teglet är väldigt ojämnt så att gipset bitvis ligger direkt mot teglet, som väl antagligen är putsat för något har man ju haft ovanpå teglet för att få en snygg (och modern enligt den tiden) yta.
Men det är ju som rävlyan skrev: "Ingen vet hur det ser ut bakom"
 
Jag var nog lite otydlig, men det var precis så jag menade som du tolkade det :) jag får väl börja riva ner i ett hörn för att kontrollera vad jag har att vänta
 
Hej! Har börjar riva och det är tegel - puts - gips. Men upptäcker att fogarna mellan stenarna är dåliga. Vet någon om man kan göra något åt detta i efterhand?
 
Bara att foga om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.