Jag bor i en lägenhet där de förra ägarna haft den dåliga smaken att lägga ett fult klinkersgolv direkt på originalträgolvet. Jag har nu rivit bort plattorna och nu återstår en ungefär 2 cm tjock cementliknande fästmassa ned till trägolvet. Hur får jag enklast bort den? Jag har idag börjat knacka bort den med stämjärn och hammare - det går förvånansvärt fort. Finns det några bättre tekniker? Vilket skick kommer det underliggande golvet att befinna sig i? Är det lätt att slipa fram ett fint golv när det hela är klart?
 
Välkommen till forumet V90!
Din metod är nog inte sämre än nån annan i det här fallet. Ditt smala hopp är väl att de lagt något på golvet, typ plast, vaxad papp etc. på golvet innan de la på cementen/flytspacklet eller vad det nu är. Om inte riskerar golvet att se ut som gamla gjutluckor och då är det bara en golvslipmaskin som kan göra något åt saken.

Men låt oss hoppas att de varit lite kloka i alla fall, då kan golvet vara helt fritt från cementester.
 
Hmm..ett tips bara. "originalträgolvet", är det möjligtvis original-undergolvet? Dvs, tjusiga furuplankor med fina springor emellan?
Det är snyggt att ta fram och det funkar bra om man slipar och lackar det, men var oerhört medveten om att ljudisolering till underliggande lägenhet blir lika med noll om man bara har undergolvet. Det blev vi varse och det fina träplanksgolvet i ett av våra rum är numer belagt med tjockt laminatgolv med golvfoam under, och jag nåtade mellan plankorna med transparent silikon dessutom....

Men vill man ta fram golvet igen så är det bara att lyfta väck laminatet så ligger det ett slipat och lackat golv därunder:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.