Jag fällde ett 40 år gammalt pilträd för något år sedan och fräste bort hela stubben. Nu har trädet börjat slå nya skott. I efterhand har jag förstått att jag skulle ringbarka trädet eller använda Ecoplug i stubben men gjort är gjort. Vad är er bästa rekommendation för att ta död på rotsystemet så att de inte slår nya skott?

Att gräva upp alla rötter är inte riktigt något alternativt eftersom de är så stora och omfattande.
 
Pensla Roundup på bladen? Sån med flyfotat alltså. Finns på eBay från England eller Grekland.
 
Flyfotat lär vara svårt att få tag på, kanske mer lycka att söka på glyfosat.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Flyfotat lär vara svårt att få tag på, kanske mer lycka att söka på glyfosat.
Jävla autocorrect!!!😱
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Cheesen
W wisan skrev:
Jag fällde ett 40 år gammalt pilträd för något år sedan och fräste bort hela stubben. Nu har trädet börjat slå nya skott. I efterhand har jag förstått att jag skulle ringbarka trädet eller använda Ecoplug i stubben men gjort är gjort. Vad är er bästa rekommendation för att ta död på rotsystemet så att de inte slår nya skott?

Att gräva upp alla rötter är inte riktigt något alternativt eftersom de är så stora och omfattande.
Klipp alla skott kontinuerligt. Och städa efter pilen. Pil har en oerhörd livskraft, en pinne som ramlar på marken börjar ju skjuta rötter. Rotsystemet är lika stort som kronan men behöver samtidigt som krona för att överleva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.