Jag har problem med yale doorman. Kom hem en kväll och fick inte upp dörrskrället. Det låter och blinkar som det ska men det öppnas liksom inte. Nödöppning funkar inte heller. Dörren är alltså fortfarande låst och nu undrar jag vad jag ska göra för att få upp den? Kan jag så att säga demontera låset på något sätt om jag inte bryr mig om ifall det går sönder? Supporten kunde inte göra något och låssmederna jag har pratat med har inte velat hjälpa mig.
 
Vilken modell? Hör du om motorn låter?
går det att nödöppna inifrån?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vilken modell? Hör du om motorn låter?
går det att nödöppna inifrån?
Ja den funkar precis som den ska och låter precis som vanligt. Men det är som att den inte får kontakt med mekaniken i låset om du förstår vad jag menar. Nej nödöppning funkar som sagt var inte. Inte säker på modell. Men det är inte den senaste trean i alla fall. Köpt och installerat för nästan fem år sedan.
 
Har för mig att du drar upp handtaget i topp och sedan hela vägen ner inifrån så borde den öppna
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Vet inte om jag var otydlig. Nödöppning funkar alltså inte.
 
N nernu skrev:
Vet inte om jag var otydlig. Nödöppning funkar alltså inte.
Har du testat nödöppningen från in eller utsida?
På utsidan är nödöppningen med 9v batteri och från insidan vrider man vredet 90° och öppnar med handtaget.
Är du utelåst eller har du en dörr du inte kan öppna?
Har du ett doorman V2N (classic) eller L3?
https://www.yalehome.com/se/sv/support/manuals
 
1 123abc skrev:
Har du testat nödöppningen från in eller utsida?
På utsidan är nödöppningen med 9v batteri och från insidan vrider man vredet 90° och öppnar med handtaget.
Är du utelåst eller har du en dörr du inte kan öppna?
Har du ett doorman V2N (classic) eller L3?
[länk]
Jag har fått slut på sätt att skriva att nödöppning inte fungerar. Haha.

Jag var utelåst men vi har en annan dörr också så vi använder den nu. Får inte upp dörren varken inifrån eller utifrån.

Måste vara v2n för L3 är det inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Från insidan bör nödöppningen fungera, den vanligaste felorsaken vid nödöppning inifrån är att vredet endast vrids som vid upplåsning när det ska vridas 90° tills det är horisontellt (vågrätt) och sedan trycka ner handtaget medan vredet fortfarande är vridet.
Man ska vrida förbi det normala stoppet.
Instruktioner för nödöppning av elektroniskt lås med låg batterinivå utifrån och inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är låset låst i bortasäkert läge?
Instruktioner för säkerhetslåsaktivering med illustration och steg-för-steg anvisning. Text på svenska, grafisk manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om låset inte är i bortasäkert läge bör nödöppning inifrån fungera om inte så är frågan vad som händer när du försöker nödöppning inifrån?
Om vredpinnen är för kort så fungerar inte nödöppning inifrån.
Nödöppningen från ut och insida fungerar oberoende av varandra insidan är mekanisk medan utsidan är elektronisk.
Om det inte fungerar att nödöppna från insidan och vredpinnen är tillräckligt lång så får man borra låshuset.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Från insidan bör nödöppningen fungera, den vanligaste felorsaken vid nödöppning inifrån är att vredet endast vrids som vid upplåsning när det ska vridas 90° tills det är horisontellt (vågrätt) och sedan trycka ner handtaget medan vredet fortfarande är vridet.
Man ska vrida förbi det normala stoppet.
[bild]
Är låset låst i bortasäkert läge?
[bild]
Om låset inte är i bortasäkert läge bör nödöppning inifrån fungera om inte så är frågan vad som händer när du försöker nödöppning inifrån?
Om vredpinnen är för kort så fungerar inte nödöppning inifrån.
Nödöppningen från ut och insida fungerar oberoende av varandra insidan är mekanisk medan utsidan är elektronisk.
Om det inte fungerar att nödöppna från insidan och vredpinnen är tillräckligt lång så får man borra låshuset.
Haha. Jag vet hur nödöppningen fungerar. Det har funkat att använda innan det är bara nu den här gången som det har slutat funka.

INGA FLER TIPS OM NÖDÖPPNING TACK

Ja vi funderade på om det är för stort avstånd där helt enkelt. Men min man påstår att den där piggen eller vad man säger går emot som den ska.

Ja det är väl borrlösningen jag är inne på. Hur gör jag då? Kör jag bara en borr rakt in i låset? Var? Hur gör jag sen för att få upp dörren?
 
Ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Det är inte min avsikt. Men jag har försökt skriva fyra gånger att nödöppning inte fungerar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N nernu skrev:
Ber om ursäkt om jag låter otrevlig. Det är inte min avsikt. Men jag har försökt skriva fyra gånger att nödöppning inte fungerar.
Jag jobbar som låssmed och i 9/10 gånger när nödöppningen inte fungerar så är det handhavande fel, det är väldigt sällsynt att nödöppningen från insidan inte fungerar.
Det vanligaste sättet jag öppnar dörrar med liknande problem är via den inre nödöppningen om den är tillgänglig det är extremt ovanligt att jag måste borra låshuset.
Om det är så att det inte fungerar och låshuset måste borras så får ni ringa en låssmed och finns det ingen att tillgå nu så får ni avvakta tills låssmeden har tid då ni trots allt har en dörr till.
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag jobbar som låssmed och i 9/10 gånger när nödöppningen inte fungerar så är det handhavande fel, det är väldigt sällsynt att nödöppningen från insidan inte fungerar.
Det vanligaste sättet jag öppnar dörrar med liknande problem är via den inre nödöppningen om den är tillgänglig det är extremt ovanligt att jag måste borra låshuset.
Om det är så att det inte fungerar och låshuset måste borras så får ni ringa en låssmed och finns det ingen att tillgå nu så får ni avvakta tills låssmeden har tid då ni trots allt har en dörr till.
Jag förstår! Har du provat att starta om datorn liksom. Problemet är att jag vet hur man nödöppnar och har använt den funktionen tidigare och det har aldrig varit något problem.

Låssmederna har alltså sagt nej för att jag inte har köpt låset av dom och vill inte hjälpa mig någon gång oavsett när de har tid. Just för att det är yale. Det är därför jag frågar hur jag får bort det på egen hand.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
N nernu skrev:
Låssmederna har alltså sagt nej för att jag inte har köpt låset av dom och vill inte hjälpa mig någon gång oavsett när de har tid. Just för att det är yale. Det är därför jag frågar hur jag får bort det på egen hand.
Detta låter helt galet, i vilken stad vägrar låssmeder att utföra normala jobb?
Om det är ett garantiärende så bör du kontakta den du köpt låset av eller tillverkaren om det är problem med säljstället, om det inte är ett garantiärende så förstår jag inget alls.
Det är en väldigt stor andel av de jobb jag utför som sker till kunder där vi inte sålt varan.
Angående hur man borrar upp lås så är det inget jag besvarar på forumet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Detta låter helt galet, i vilken stad vägrar låssmeder att utföra normala jobb?
Om det är ett garantiärende så bör du kontakta den du köpt låset av eller tillverkaren om det är problem med säljstället, om det inte är ett garantiärende så förstår jag inget alls.
Det är en väldigt stor andel av de jobb jag utför som sker till kunder där vi inte sålt varan.
Angående hur man borrar upp lås så är det inget jag besvarar på forumet.
Har du köpt det av oss? Nej. Nähä tyvärr.

Garantin har gått ut. Vi verkar ha haft rejäl otur helt enkelt.

Haha. Jag förstår. Jag tänkte det när jag skrev tråden. Jag frågar ju i princip hur man gör när man bryter sig in. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ta mig till. Annat än att yxa upp hela dörren. Men det känns ju inte särskilt lockande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.