Hej,

Jag ska ta bort en vinyltapet (strukturtapet) för att måla på snedtaket och tapetsera resten av väggarna.
När jag drar i den så skiktar den sig och kvar blir papper som smulat sig lite på ytan pga fukten när jag tagit bort första skiktet. De är väldigt svåra att få bort så jag undrar:

Måste jag ta bort dem eller kan jag tapetsera direkt på?
Om jag rollar vatten på så borde jag väl märka om de fortfarande bubblar sig?

Hur är det där jag ska måla?
Jag antar att jag måste ta bort dem helt där?
Eller finns det nåt annat sätt?

Blir väldigt glad för svar.
 
Jag brukar måla med någon billig vit väggfärg (typ Rusta) när det blir papper kvar efter gamla tapeter. Då ser man om det bubblar sig eller släpper någonstans. Bara att spackla eventuellt släpp samt ojämnheter sedan innan tapetsering.
 
En bra strukturtapet är delbar så att man kan låta underskiktet vara kvar. Det är utmärkt underlag för vidare arbete. Spackla, slipa och sätt eventuellt upp renoveringsväv, sedan är det bara att måla eller tapetsera. Eventuella bubblor försvinner ju när det torkar igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för era svar. :)
Det låter ju väldigt bra, då låter jag det undre lagret sitta kvar, kollar eventuella bubblor
med färg eller vatten och spacklar och slipar bara där det finns ojämnheter.
Sedan tar jag två omgångar med lim och sätter upp tapeterna.

Funkar det att göra som ni beskriver även med non-wowen tapet?
Dvs en sådan som man ska sätta lim på väggen direkt?

Där jag ska måla, räcker det med att jag spacklar över ojämnheter
på det undre tapetlagret eller borde jag spackla över helt och hållet och slipa
innan jag målar?

Tack för hjälpen. :)
 
Du bör spackla hela eller sätta upp renoveringsväv.
 
Renoverings väv är ett skämt, hur löser den bubblor på underlaget?
Skevheter på över 2mm?
 
S
Ragganof skrev:
Renoverings väv är ett skämt, hur löser den bubblor på underlaget?
Skevheter på över 2mm?
skevheter?
 
Ojämnheter,bulor,svackor......
 
S
Ragganof skrev:
Ojämnheter,bulor,svackor......
precis. duken tar inte allt.
min målare i götaland. såg väven som en armering ovan på spackling. spackling behövdes ändå
 
Redigerat av moderator:
Ragganof skrev:
Renoverings väv är ett skämt, hur löser den bubblor på underlaget?
Skevheter på över 2mm?
Tycker tvärtom att renoveringsväv är perfekt för att få en snygg slutfinish utan att behöva bredspackla och slipa hela rummet. Bubblor som redan finns på torrt underlag, eller andra större ojämnheter, som ospacklade tapetskarvar och sådant tar ju inte väven bort förståss, men alla de bubblor som uppstår när man limmar upp den försvinner ju, precis som på vanlig tapet?
 
Det ger en bara ett extra och ganska dyrt moment.
Om du först måste jämna ut väggen.
Sen är inte en tapetskarv en större ojämnhet.
Inte säkert att bubblor som uppstår vid limning går tillbaka.
 
Beror väl på hur snabbt och bra man spacklar och slipar, det krävs ju minst en vända mer än om man använder väven, som "förlåter" det sista. Kan lova att jag lätt sparar in den kostnaden om man räknar 500 kr/timme för mig och 1500 per timme för maken (hans konsultarvode vid lågtaxa) ;)

Det går mycket snabbare och blir mycket snyggare med renoveringsväven, ytan som blir efter att måla direkt på spackel är väldigt trist enligt min smak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.