En något udda fråga kanske.

Har ett 1,5-planshus som idag värms upp med pelletsbrännare monterad i en gammal exonompanna från 60-talet. Alla rördragningar är från mitten på 1900. Några från 40-talet och de nyaste från 60-talet då pannan installerades.

Har haft några läckor de senaste åren bla hade röret upp till expansionskärlet rostat av där det var draget i mellanbjälklaget över vardagsrummet vilket medförde en hel del arbete.

Även tappvattenrör och avlopp är lika gamla.

Hur ska man tänka här?

Rören är gamla och man kan inte räkna med att de kommer hålla i all evighet.



Alternativen jag ser är följande då vi inte vill bryta upp väggar och tak för att dra dolt.

Värmesystem
- Dra nytt utanpåliggande och borra för bergvärme (ca 200-250tkr?)
- Skippa vattenburet och installera en braskamin ca 6kw och komplettera med två luft-luftvärmepumpar och några elradiatorer i de rum där luftvärmepumpen in når pga ej öppen planlösning (ca 100tkr)
- Köra braskamin och elradiatorer

Tappvatten (med varmvattenberedare om vattenburen värme uteblir)
- Dra utanpåliggande genom hela huset
- Dra nya ledningar i torpar/krypgrunden där kall och varmvattenrör läggs isolerade i samma isolering och med en slinga med varmvattencirkulation för att minska frysrisken. Detta dras från inkommande vatten i pannrummet till kök, toa på övervåning, badrum bottenvåning. (Vet att detta alternativ inte följer säkervatten)

Avlopp, nya plaströr finns från toa på övervåning anslutna till gamla betongrör under krypgrunden
- Gräva upp alla gamla rör eller dra in nytt utifrån och sedan lägga avloppsgrodan öppet i krypgrunden?

Hoppas det finns några underbara människor som kan vägleda mig. Tack isåfall!
 
Är du säker på att röret till expansionskärlet rostade av? Eller var det någon gammal koppling som gett upp? Vad är det för material i rören?

Vi råkade ut för samma sak i våras. Förmodligen en gammal koppling, men systemet hade förmodligen också tagit stryk de gånger pannan gått i kok. Nytt expansionskärl i källaren, ny ventil för övertryck, och problemet var löst. (Hus och rör från 1957.)

Jag anser att ett vattenburet system alltid är att föredra. Framförallt är det det mest flexibla — du kan ha vilken uppvärmningsmetod du vill, eller kombinera flera. Särskilt det senare, för de dagar strömmen går.

I vårt hus har vi även en luftvärmepump på varje våning, och jag är då inte imponerad. Värmen stängs effektivt ute av stängda dörrar, och med två tonåringar som på tonåringars vis utropar sina rum till självständiga republiker blir det mycket av den varan. Att det blir iskallt på muggen är en annan självklar slutsats. En värmepump är märkesvara och en no-name-billig, och även om den senare (!) är mycket bättre, får de problem när utetemperaturen kryper ner under 5-10 minusgrader. Dessutom kan ingendera åtgärda problemet med kalla golv.

Att värma ett helt hus med braskamin är omöjligt, och att försöka är livsfarligt. Om du brassar på så mycket som behövs, riskerar du problem med överhettning. Åtminstone om huset har normal boyta. Dessutom har du återigen problemet med att få in värmen i alla rum och vrår; det är svårare än man tror.

Jag skulle dels kolla vad rören är gjorda av, för att se om de verkligen kan rosta, dels bryta upp någon vägg som stickprov och kolla rören just där. Sen skulle jag se till att ha ett vattenburet system, med så många som möjligt av de gamla rören kvar. Att bryta upp en och annan vägg är ett i sammanhanget mindre problem, med tanke på alternativen.

Om du har ett gammalt hus, är det med största sannolikhet byggt för att skorstenen ska hållas varm. Om du väljer en uppvärmningslösning som innebär att den inte är det längre (t ex bergvärme), riskerar du t ex att få för kallt på vinden (och för fuktigt i torpargrunden, dom du skrev att du hade) med mögel som följd, och självdragsventilationen fungerar inte som den är tänkt. Dessutom vittrar skorstenen sönder, vilket blir ett problem om du tänker komplettera med braskamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.