Har ett vattenburet element med sån här koppling som vi ska ta bort, någon som vet om jag kan lösa det själv eller behöver jag kontakta rörmokare för detta?
Tacksam för alla tips!!!
Mvh
Johan
 
  • Vattenburet element med termostat och kopplingsrör vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J johanherrmann skrev:
Har ett vattenburet element med sån här koppling som vi ska ta bort, någon som vet om jag kan lösa det själv eller behöver jag kontakta rörmokare för detta?
Tacksam för alla tips!!!
Mvh
Johan
Hej.

Skall du bara ta bort elementet så skruva loss locket som jag ringat in på bilden. Där i har du en insex stl 10 skruva in skruven där och sedan kan du ta bort elementet. (Man stryper vattentillförslen genom att skruva in den skruven)

Mvh Alexander
 
  • Radiatorelement med cirkulerat vatten, insexskruv markerad med orange ring för att visa strypning av vattentillförseln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blåbär69 och 1 till
  • Laddar…
Hus eller lght? Vilket våningsplan?
Om svaret är hus och ovanvåning så hade jag sänkt trycket i värmesystemet och öppnat luftningsventilen i radiatorn, och försökt tömma radiatorn på så mycket vatten som möjligt. Sedan haft två R15 lock+packning redo och lossat innersta kopplingarna vid väggbrickan. Och ha flera handdukar redo... Kan funka på nedanvåning också, men då sprutar det mer. OBS, det är såklart risk för vattenskador om du gör det här och klantar dig.

En torr lösning där du slipper tömma rören är frysning, det borde gå med t.ex. torris och om du istället lossar och pluggar vid klämringskopplingen istället.

Edit: Scis's lösning är mycket bättre, jag tolkade det som permanent borttagning.
 
  • Gilla
Carlfile och 1 till
  • Laddar…
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Skall du bara ta bort elementet så skruva loss locket som jag ringat in på bilden. Där i har du en insex stl 10 skruva in skruven där och sedan kan du ta bort elementet. (Man stryper vattentillförslen genom att skruva in den skruven)

Mvh Alexander

Hej.

Stryper man både inkommande och utgående då? Mvh Magnus
 
M magnus_eriksson74 skrev:
Hej.

Stryper man både inkommande och utgående då? Mvh Magnus
Hej.

Japp det stämmer.

Vh Alexander
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.