Jag har denna dosa på en badrumsvägg. Tvättmaskinen var ansluten där men då den delade säkring med kyl och diskmaskin hamnar den på annan matning. Frågan är nu hur jag gör med ledarna då jag vill ta bort väggdosan. Det är bara ett rör i väggen och jag vet inte var ledarna är anslutna. Kan man isolera ändarna på något sätt och bara peta in dem i röret och tapetsera över eller måste jag sätta en ny dosa när väggen är tapetserad?
Tack på förhand!
 
DSC_0031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är definitivt att rekommendera att du srar ut trådarna ur röret. Jag tror att det är ett krav, men vet inte säkert. Det finns ett praktiskt problem med att bara peta in dem i röret. Trådarna får nog plats, men inte något lämpligt isoleringsmaterial.

Troligen är det relativt enkelt att lokalisera var trådarna kommer ifrån. Troligen från dosan där det närmaste av uttagen sitter (kyl eller DM?). Annars kan det finnas en kopplingsdosa, där det grenas ut. Även den dosan borde inte vara något problem att hitta.
 
Man får inte tapetsera in spänningsförande ledare. Sätt upp ett doslock eller leta upp andra änden (elcentralen) och koppla ur/ta bort dem.

Jag är inget proffs på sånt här, men om du är osäker på vart rören tar vägen så kan du kanske sätta dammsugaren mot hålet och höra var det susar.
 
Tack för tips. Det är som jag misstänkte. Får leta imorgon var trådarna går.
 
funkar det inte med dammsugaren be en kompis rycka i ledingarna å se vart det låter nånstans sätta för det är ej godkänt att bara sätta för som sagt tidigare.
 
Troligtvis kommer den som sagt från kylen som den dela med eller om de ev ligger dubbelt i central (vilket det inte får göra) Koppla bort sen dra ur kabeln är de smidigaste eller så sätter du dosa för inte lika snyggt men det är en lösning. Du kan hitta vart kabeln går om du pputtar i en dragfjäder så hör du vart den slår någonstans när den är framme.
 
Enklast är väl att sätta tillbaka dosan om duu bara ska göra om lite i badrummet?

Annars så låter det som sagt att det kommer direkt ifrån Central.
Be en Elektriker kolla och ta bort trådarna isf.
 
Jag kollade i centralen och det satt dubbla ledare på den säkringen, en till kyl och en till badet så fas är nu uppkopplad. Kunde inte dra ur ledaren så den märktes upp och sattes en wago på änden. Kan nolla och jord ligga dold i vägg och fortfarande vara anslutna i centralen?
 
Om du bara skulle byta fas vore det enklaste väl att byta fas i centralen istället för att dra något nytt överhuvudtaget:confused:
Har du dragit några meter ny kabel någonstans ifrån har du förmodligen lagt mer pengar på det än vad det kostat att få dit en elektriker som kunde löst det åt dig utan omdragning.

Jord och nolla får heller inte komma i kontakt med varandra annat än i din central. Har du Jordfelsbrytare löser den ut om så är fallet. Om du inte har det men senare installerar en kan det ta bra lång felsökningstid att reda ut en sån grej.
 
som sagt de stod att tm skulle få egen fas? Lägg om den fasen du koppla bort till en tom säkring? Finns inte de så går de rätt så smidigt att bygga ut en central men då är de elektriker som gäller! Hur skulle du annars lösa det med så tm får egen säkring?
 
I badrummet fanns två dosor på olika säkringar. En mitt på väggen ovanför radiatorn så kabeln till tm var dragen snett uppåt en meter, fult och opraktiskt. Den andra sitter i taket oanvänd rakt ovanför tm, så det var enkelt att dra nytt rör i väggen.
 
Melpho skrev:
Jag kollade i centralen och det satt dubbla ledare på den säkringen, en till kyl och en till badet så fas är nu uppkopplad. Kunde inte dra ur ledaren så den märktes upp och sattes en wago på änden. Kan nolla och jord ligga dold i vägg och fortfarande vara anslutna i centralen?
Vad jag förstår vill du "tapetsera över" rörutloppet för den gamla kabeln. Då bör du koppla ur den helt från centralen, inkl nolla och skyddsjord. Du säger också att den inte går att rubba? Det kan tyda på att det finns en dosa på vägen någonstans, dvs det kanske finns något mer som är inkopplat på denna ledning.
 
Precis, vill dölja hålet helt enkelt. Kabeln gick att rubba men det var lite ormbovarning i centralen att jag tänkte överlåta utdragandet till elektrikern när hela centralen ska bytas senare i år.
 
Ok, bara du ser till att isolera N och PE i badrummet så att de inte får kontakt med varandra, eller med personer i badrummet :(.

Kanske lite synd att bomma igen ett rör bara? Det kan ju vara bra till något, om inte idag så kanske om 30 år ... confused0006.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.