Hej,

Ursäkta för den miljonte "är väggen bärande"-tråden :/

Har ett garage som är en påbyggnad/utökning av en carport med förråd, där garaget har ett "rum" som jag skulle vilja ta bort:

Originalritning (där rummet inte finns med):

Handritad arkitektonisk planritning som visar en carport med förråd och ett garage, med ett utmarkerat rum i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummet i rött:

Byggritning av en carport med angränsande garage och förråd, markerat område i rött indikerar föreslagen tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takkonstruktionen:

Originalritning av en takkonstruktion för ett garage med dimensioner och materialangivelser, markerat område föreställer "rummet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet väl egentligen att väggarna till det "röda" rummet inte är bärande med tanke på konstruktionen, men undrar lite om de kan ha blivit lite "hjälpsamt bärande" med åren, så att säga. Det är byggt 1983, och man kan se att taket ser lite "hängigt" ut. Riskerar jag att taket blir ännu mer hängigt om jag tar bort rummet, tror ni?

MVH
Andreas
 
Nej, de är inte bärande i konstruktionen eftersom de inte finns med på ritningen. Dessutom talar spännvidd och takstolskonstruktion emot att de skulle vara det.

Om taket hänger så bör du nog överväga att åtgärda det på riktigt sätt utan att förlita dig på några innerväggar som inte är konstruerade för ändamålet ;). Det är inte så att det det förvaras tunga saker på takstolarna?

Oavsett så borde det inte vara några större bekymmer att rikta upp, förutsatt att inte hela byggnaden har satt sig.
 
Tack för svaret. Då tror jag att jag vågar gå loss med tigersågen i helgen. Rikta taket är väl lämpligt att göra när man byter tak, det börjar ju bli dags. Hur brukar man göra när man riktar tak? ”Domkraft” och sen applicera förstärkning?
 
En W-takstol av det här slaget är fribärande mellan ytterväggarna. Tycker du att den känns "hängig" kan man alltid kontrollera dimensionerna i förhållande till spännvidd och snözon. Det är framför allt överram och underram som är intressanta. Sedan får man inte förvara för mycket skräp på underramen. Den brukar vara dimensionerad för max 50 kg/kvm.
 
Så här ser taklinjen ut. Vet inte hur akut/allvarligt det är. Det ligger inte massa skräp på vinden.

Svart träfasad på byggnad med röd tegel-taklinje, ingen synlig skräp på vinden, klar dag.
 
Taklinjen ser inte bra ut till vänster på bilden. Vilka är dimensionerna på över- och underramarna? Är det W-takstolar hela vägen? I vilken snözon liggergaraget?
 
Ja, det är samma takstolar över hela, ska mäta dimensionerna efter jobbet. Snözon 2.
 
Om inte bilden luras, är det även en svacka på höger sida - om än betydligt mindre?
 
Ja, det stämmer. Det är svackor på båda sidorna.
 
Är balkarna ovanför portarna raka? Ser ut som den svackar på iaf vänstra sidan?
 
Värt att nämna också kanske är att den vänstra delen, byggd 1973 hade/har "platt" tak fram tills 1983 då man byggde till och la sadeltak på hela, på den vänstra delen har man lagt sadeltaket på det gamla platta taket direkt, klättrar man upp på vinden så går man på takpappen (gamla taket), så att säga.
 
Träkonstruktion på en vind med sluttande balkar och dubbla stöttor samt några brädor och isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion på vind med sluttande balkar och brädgolv, omgivet av olika föremål och julgran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en oinredd vind med exponerade träbalkar och utspridda brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite grejer var det på vinden men inte så farligt. Jag kanske ska rensa bort lite brädor och sånt för säkerhets skull.

Nedre och övre sluttande balkarna är 13x5cm. De dubbla stöttande är 10x2,5cm.
 
Lite klena dimensioner med hänsyn till snözon och spännvidd i överramarna, men det kan nog inte förklara svackan i nocken. Jag misstänker att orsaken finns att finna längre ner i konstruktionen.
 
Nu ryker väggarna i alla fall. Kan någon tipsa mig som oerfaren rivare hur jag gör vid taket och väggarna?

Så här ser det ut just nu:
Pågående rivningsarbete i rum med avrivna väggskivor och utsatt trästomme nära tak och en pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid taket:
Delvis rivet hörn av en vit gipsvägg som avslöjar gula träreglar och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid väggen:
En närbild av en hörna där en vit vägg möter en gul, med spår av rivning och exponerade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på detalj där en vit gipsskiva möter en träregel i ett pågående rivningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen byggdes innan det gipsades så hur gör jag för minsta möjliga arbetsinsats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.