Hej

Tänkte göra om ett sovrum till kök och öppna upp en vägg ut mot vardagsrummet och matbordet. Väggen är i nuläget en intern vägg men har tidigare varit en yttervägg på en veranda. Ett fönster har suttit i väggen. Det ljusa virket i bilden visar var fönstret har suttit.

Frågan är nu om man kan ta ner väggen utan att riskera att det rasar på något sätt. Bör man förstärka den översta balken innan man tar ner något nedanför? Väggen på höger sida är yttervägg och på vänster sida är en innervägg. Vad tror ni som har tagit bort väggar i äldre hus tidigare. Huset är från 1927 med stående plank i ytterväggarna.

Behövs någon mer info för att utala sig, planlösning? Tillbyggnader?

Tacksam för alla synpunkter och tips.

God fortsättning och ett gott nytt år

/Jonas
 
  • IMG_4240 - Kopia_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
synd bilden är så lite svårt o se hur dom olika stötorna är infästa oxå så.

men rent krast som de ser ut nu så dom balkarna som står
lodrätt mot sidorna måste stå kvar då som bär överligaren längst upp
som oxå måste stana.
tväran (vågrätt) som är under "fönstret" an man utan konstigheer ta bort då
denna sitter där för o "bära" fönstret. den halva stolpen sidan om fönstret
bör du utan klydd kuna ta bort oxå.

men som sagt svårt o säga på en så dålig bild.
 
Jag var tvungen att komprimera bilden för att kunna lägga upp den men det blev kanske onödigt mycket. Hade jag varit hemma kunde jag ta bilder separat på infästningarna men skulle du vara hjälpt av en bättre upplöst bild som man kan zooma i?

Tack så mycket för synpunkter. De två vertikala strävorna i sidorna som bär upp den övre balken skall vara kvar men det låter betryggande att höra angående balkar runt fönstret. Jag har ju själv funderat i dessa banor. Vad tror du om den horisontella balken näst längst upp? DVs den över fönstret, Bör man förstärka den översta om man tar bort denna?

Mvh
jonas
 
Är det en vägg på långsidan, eller en gavelvägg? Är det en vägg på långsidan bär den med största sannolikhet upp takstolarna och taket. Den behöver i så fall förstärkas om man öppnar upp. Är det däremot en gavelvägg blir det enklare. Den bär ingenting, mer än sig själv.
 
oavset om det är gavel eller längsmed så bär garanderat dom lodrätta den överst.

om den över fönstret går o ta bort är svårt o säga utan o se hur den är infäst villket skvalarar en hel del om vad den har för roll i konstruktionen.

men maila bilder i sin hel het till mig.
linus@linuse.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.