Hej, vi håller på att bygga ett LB-hus Tornugglan och har tänkt att göra en öppnare planlösning nere.

Vi har bla tänkt att ta bort dörren under trappen på bottenvåningen och göra en större öppning, vilket inte ska vara nått problem. Vi har även tankar om att göra större öppning till V-rum. Nu säger byggfirman att det inte går att öppna speciellt mkt där pga att det är en bärande vägg. men det borde väl iofs gå om man sätter en stödpelare i mitten.

Nån med erfarenhet av detta. Har någon bilder på liknande ändringar så skicka gärna.



 
Vi har ett PU som vi bott i under ca 10 månader. Jag kan säga att det GÅR att öppna upp till VR på nedreplanet. Vi ville ha det så och byggfirman fixade det hela med att lägga i extra träbalkar i taket. Öpnningen blev nu ca 1 meter större, vilket gjorde att VR kändes öppnare och kanske lite större.

H/Eric
 
Vilket håll öppnade ni mot. trappen, entren eller båda.

 
Tack Gnutten för tipset förresten......

Jag var inne på er hemsida och kollade på bilder, det såg ju väldigt bra ut. Du har inget kort taget inifrån hallen där trappan och öppningen är med i bild.

mvh Johan
 
Vi öppnade åt båda hållen, 40 cm åt ytterdörren och 60 cm åt trappan, detta gjorde att trappans sidostycke syns lite innefrån VR med kanske 3-4 cm. Så om du ska öppna upp så ska du kanske ha det i beräkningarna att inte ta så mycket på "trappsidan".

Betr bilder så ska jag ordna det så fort jag får möjlighet. Skicka mig ett mejl med din adress så får du bilderna den vägen.

H/Eric
 
tackar, nu är mailadressen på väg.
 
Vi tog helt enkelt bort väggen bakom trappen och har även snedställt dörren in till sovrummet som blir kvar, så den får samma vinkel som badrumsdörren.
Detta medför att man behöver använda en limträbalk då avståndet tvärs över från köksväggen blir större, samt att det tillkommer några tusen för att anpassa trappen med spalje mot det nya allrummet/matrummet och ett helt lackat vagnstycke till trappen.
Totalt för denna ändring betalar vi 4500 kr(limträbalk och väggjustering) + 5000 kr (slopad vägg och anpassad trapp)
Jag kan skicka lite bilder om jag får mailaddressen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.