Hej,

Vi har en del av en tegelvägg som sitter ihop med en murstock. Denna kvarvarande del av tegelväggen önskar vi ta bort då den är i vägen. Det vi undrar över är om tegelväggen kan ha någon bärande/stöttande funktion eller om det är helt säkert att ta bort den. Tanken är att vi ska ta hit en sotare som ska ge ett utlåtande. Men vad tror ni?
IMG_20160502_151534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160502_151541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160502_151555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
ser det ut sådär så är det garanterat en rökkanal som går i den snutten som sticker ut och sedan svänger inöver. Den ser förvisso väldigt smal ut men om ingen rivit i väggen tidigare så är jag nästan helt säker på att det är så.
Tycker mig skymta nåt taksprång genom nåt fönster också så det kanske handlar om en vind från början och då gjorde man sådär.
 
Ja, det är en vindsvåning. Terrassen är under renovering därav utemöbler i vardagsrummet :)

Jag tycker också den ser lite väl smal ut för att innehålla en rökkanal. Står jag ute på terrassen och tittar på taket finns det en skorsten där men den börjar ca 50 cm in i väggen från punkt 2 på bilden nedan. Linje 1 på bilden nedan illustrerar hur mycket murstocken går ut vilket är ca 50 cm från väggen vid punkt 2. Det är tegelväggen efter linjen vid punkt 3 som vi skulle vilja ta bort. Kan en sotare svara på om den går att ta bort tro?

IMG_20160502_151555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som Stefan1972 säger är det säkert en rök/imkanal den borde isf vara minst ca 38 cm bred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.