Hej.
Är det någon som har ett Götenehus Berghem 5 (eller 51) som vet om det går att ta bort väggen mellan kök och vardagsrummet?
Är de bärande?
Har du möjligen tagit bort en vägg?
Jag ringde producenten men de har inte kvar ritningarna så de kan inte med säkerhet svara.

BS
 
Brukar aldrig vara problem att ta bort en vägg, däremot kanske man får en balk i taket.

Balken kan man sedan klä in som ett stort valv med foder och eventuella krusiduller.
 
Hej.
Jag har ritningarna, de är dock inte så detaljerade att det går att utläsa om väggarna är bärande. Har ringt Götenehus men de vågar inte svara på rak arm eftersom huset är över 10 år gammalt och de spar inte ritningarna längre än så.
Jag fick dock tipset att kolla tjockleken på reglarna. Är de 70 cm eller av plåtprofil så är de bärande. Är de tjockare är de troligen bärande.
 
70 cm tjocka reglar!!? Eller menar de avståndet mellan reglarna?
 
70cm = 700mm = 28"

Väldigt tjocka :)

I de allra flesta fallen så är bärande väggar 120 mm eller 145 mm.

 
BAS skrev:
Är de 70 cm eller av plåtprofil så är de bärande. Är de tjockare är de troligen bärande.
Det är någonting som inte stämmer här, förutom måttenheten.
 
Skadeglädjen den sanna glädjen :)
Javisst ska det vara 70 mm inget annat, och inlägget gjordes sent på kvällen.
Ett försök att besvara the_little_wolf:
Det är kallvind ovanför
Grunden är EV-grund (betongelement)
reglarna ÄR 70 (enhet får du gissa ;) )
Takstolarna ovan ligger tvärs huset som spänner 8 meter.
Väggarna som ska bort går både vinkelrätt och parallellt (tänker frilägga köket mot vardagsrum/korridor)
Till saken hör att det finns ett rum vinkelrätt mot gavlarna som är 3 meter brett 8 meter långt och alltså har minst två takstolar utan en mellanvägg på mitten.
Jag har just nu ingen möjlighet att fixa ritningar elektroniskt.
 
Hej.
Nej, det är en ren kallvind. De har lagt glasullen direkt mot gipstaket (med fuktspärr mellan) så det gick inte ens att gå upp på vinden då det var nybyggt.
Jag har givetvis fixat till det så jag får upp "lite grejor" och "bra att ha prylar"
 
Hej.
Nej, jag har två "små" projekt före som måste bli klara.
Det är min chef som håller på att planera in min fritid under nästkommande år och har en del vilda ideer om hur man skulle kunna förströ sig ett par trista vinterkvällar :p .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.