Som topic lyder så har jag och min hustru ett dilemma just nu.
vi vet inte hur vi ska göra med våran vägg mellan vardagsrum och kök.
testade idag med att kapa upp ett " tillfälligt fönster" skulle man kunna säga.
så att man kan se in i vardagsrummet från köket. men hur skulle ni ha gjort??? tagit bort väggen helt eller bara låtit det vara som det var.

gärna så mycket svar som möjligt tack

mvh stefan
 
  • hus341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ju bara meddela att det kommer att efterfrågas mer info om hur väggen ser ut/är byggd...
 
Ola78
Vet du om väggen är bärande? Lägg upp en bild där du ritar in din vägg,riktning på ev bjälklag/takstolar+lite info i övrigt om erat hus, t ex antal våningar, tjocklek på väggen du funderar på att riva och vilket material den är i. Ser visserligen ut att vara trä, men jag kanske har fel.
 
hej igen ola78: väggen är av rent trä och har 70x70 stående träreglar från golv till tak.
det är 60 i cc mellan stolparna. och jag vet ej om väggen är bärande eller inte
 
Ola78
70*70 reglar var en lite annorlunda dimension, hade väggen bestått av 45*70 hade jag nog sagt att den inte vore bärande då man inte brukar ha så klen dimension till bärande väggar men nu är jag inte 100% men troligen är den inte bärande. Dock kan det vara så att väggen har en stabiliserande verkan på huset men det behöver inte vara så men eftersom de använt 70*70 reglar är det nog inte omöjligt men nån annan här på forumet kanske kan svara på detta. Visserligen ska man inte utesluta att den är bärande, har du någon aning om riktning på ditt bjälklag eller takstolar om det är ett 1 planshus ni har.
 
70 x 70 går inte att räkna hem som bärande om de är våningshöga utan annan stagning än skivorna.
 
Inte funderat på att öppna upp halva väggen och få en "bardisk"? Vi gjorde så hemma och det blev riktigt trevligt tyckte vi, men det har ju med smak att göra! Perfekt att kunna stå i köket och fixa, samtidigt som man kan prata med gästerna i vardagsrummet!
 
Ola78
anaitis skrev:
70 x 70 går inte att räkna hem som bärande om de är våningshöga utan annan stagning än skivorna.
Men varför 70*70, de borde ha någon funktion kan man tycka. En 70*70 har ju en högre knäckgräns än en 45*70 som borde varit brukligt att använda om den inte har någon funktion som bärande eller stabiliserande vägg. Men visst en vanlig 70 regel är för klen för att vara bärande det är därför jag tyckte det var en konstig dimension på reglarna.

Maveric77: utmärkt förslag, har också gjort en halvvägg här hemma och jag håller med dig, blir väldigt bra.
 
Ola78 skrev:
En 70*70 har ju en högre knäckgräns än en 45*70 som ...
Just för knäckning är de ungefär lika starka, de får ju samma slankhetstal, vilket är faktorn som bestämmer hur stor last man kan tillåta.

Om mitt minne stämmer, det är dock fruktansvärt länge sen jag räknade på detta, så behövs det minst 95x45 för att kunna tillåta axiell last i våningshöjd.
 
nu mina herrar har jag lite mer kött på benen angående väggen. trots att det är 70x70 tvärgående reglar i väggen så är den inte bärande. har varit hit idag en snickare av den gamla sorten alltså såna personer som vet vad dom snackar om. ( inget illa menat) och han sa direckt när han såg väggen att den här har ingen som helst bärande funktion. trots att huset är 1 1/2 plans hus så är takstolparna självbärande och vilar enbart på husets ytterväggar så det var inga som helst påroblem att riva väggen för han skickade in i väggen och såg att 70x70 stolparna vilade på varsin 45x70 i botten och i topp. så nu är det bara att sätta yxan i väggen och riva.
tackar så mycket för hjälpen så länge så åter kommer jag med bilder på rivningen och renoveringen
 
Ola78
anaitis skrev:
Just för knäckning är de ungefär lika starka, de får ju samma slankhetstal, vilket är faktorn som bestämmer hur stor last man kan tillåta.

Om mitt minne stämmer, det är dock fruktansvärt länge sen jag räknade på detta, så behövs det minst 95x45 för att kunna tillåta axiell last i våningshöjd.
Lite sen med svaret på ditt påstående, men visst är det som du skriver. Tankevurpa av mig, ber om ursäkt. Självklart är ju regeln lika vek längs med väggen som den är ut från väggplanet. Jag tänkte mer att den var lite svårare att knäcka än en 45mm regel längsmed väggen, och det borde den väl vara men fortfarande inte tillräcklig stark. Det här med konstruktioner är intressant, hur räknar man ut slankhetstalet? Finns det nån svensk sida på nätet där man kan läsa lite om beräkning och likande.......träguiden vet jag om, men någon mer? Skulle gärna lära mig lite mer om sådant, mest för skojs skull. Självklart ska man kontakta en konstruktör när man ska bygga något större.

Ber om ursäkt till Ts för att jag kapade tråden lite. Tur att det löste sig för dig....lycka till, ska bli kul att se lite bilder.
 
Varför ska man stå och prata med gästerna medans man lagar mat? Hur ofta har man gäster? Hur mycket mer störande är det att ha diskmaskin mm igång när någon ser på tv samt matos och stekfett som yr runt i hela huset.
Jag röstar för en lite mindre öppning i väggen än att helt ta bort den.
 
raveper skrev:
Varför ska man stå och prata med gästerna medans man lagar mat? Hur ofta har man gäster? Hur mycket mer störande är det att ha diskmaskin mm igång när någon ser på tv samt matos och stekfett som yr runt i hela huset.
Jag röstar för en lite mindre öppning i väggen än att helt ta bort den.
Lite OT:

Det där är väl lite olika, men själv har vi väl gäster 1-2 ggr per vecka och då menar jag inte "rena" middagsbjudningar. Ibland är det kanske syrran o hennes man som stannar till på en kopp kaffe och sen början man bli hungrig o frågar om de stannar o äter. Lite matlagning i all enkelhet och småsnack med gästerna!

Diskmaskinen kör vi oftast på nätterna, plus att den knappast hörs och matoset har vi löst med en fläkt! ;)

Tv har vi inte i vardagsrummet utan i ett annat rum. Jag ser vardagsrummet som ett rum där man är till vardags och umgås. Och jag anser inte att tv-tittande är att umgås... Men det där är väldigt olika, det vet jag! Jag skulle till exempel aldrig ha en liten tv i köket, (vilket jag vet är väldigt populärt) utan lyssnar hellre på radio när jag lagar mat - eller allra helst - pratar med gästerna eller tjejen eller dottern!
 
Maveric77 skrev:
Jag ser vardagsrummet som ett rum där man är till vardags och umgås. Och jag anser inte att tv-tittande är att umgås.
Hear hear!*

___________
*http://en.wikipedia.org/wiki/Hear,_hear
 
Ola78 skrev:
Finns det nån svensk sida på nätet där man kan läsa lite om beräkning och likande.......träguiden vet jag om, men någon mer? Skulle gärna lära mig lite mer om sådant, mest för skojs skull.
Finns nog lämpliga läroböcker på närmaste bibliotek.
En bok jag anv senast jag undervisade i detta var skriven av Johannesson & Vretblad.
Vet inte om den fortf finns att få tag på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.