God förmiddag!

Snart gått ett år sedan vi flyttade in...
Vi har lite planer på att göra om köket, och då ingår att eventuellt öppna upp lite genom att ta ner en vägg mellan just kök och vardagsrum. Vi är lite vilsna på om väggen i fråga är bärande eller inte, någon som kan tyda ritningar bättre kanske kan svara på det?

Väggen är markerad med en röd pil, köket flyttades redan innan vi flyttade in, därför står det sovrum där och inte kök.

Tack på förhand!
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går nock lodrät genom bilden ( alltså från toa till trappa)? I så fall är den nog inte bärande.
Däremot är nog väggen som går mellan trappa och skorsten, upp mot toa och till höger om toan bärande.
 
Tack för svaret! Det stämmer att nock går från toa mot trapp...det som gör det hela lite osäkert är däremot att huset är i vinkel. Det går alltså en nock vinkelrätt mot den tidigare nämnda, ut över vardagsrummet.
 
Går det en bärande balk i taket rakt genom vardagsrummet tror jag fortfarande på mitt tidigare svar. Om inte är det mer osäkert...
 
Lyckades skruva upp en lucka ut till kattvinden för att ta mig en titt på hur det ser ut... Det ser ut att stämma som du säger, med en balk i taket rakt genom vardagsrummet..
 
  • IMG_4370.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med om att väggen troligtvis inte är bärande. Dock har jag svårt att utifrån fotot göra någon bedömning, då jag inte kan se någon balk?
 
Tack för att du tog dig tid att titta...
Är lite osäker på vad du tänker på, är det vad som kallas underram på bilden här?

V-0303-B13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De takstolar som ligger på den stora delen av huset saknar ju en bärande vägg under sig ut mot vinkeln. Därför måste dessa hängas upp i en balk eller motsvarande. Denna balk borde vara placerad rakt ovanför ytterväggens förlängning ner mot vinkeln, möjligtvis är den dold under isoleringen. Takstolarna på vinkeldelen brukar sedan "klättra" upp på hustakstolarna.
 
Blev lite luddigt det där, ungefär så här menar jag.
Det gula ska föreställa balken...
 
  • Skärmklipp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olaeke
  • Laddar…
Som du har ritat in takstolarna på bilden skulle jag också gissa att väggen inte är bärande. Men det är då avgörande att balken som du pratar om verkligen lastas av på ytterväggen och inte på innerväggen.

Hur tjock är innerväggen och vet du hur den är uppbyggd?
 
Nu ska vi se, trixade mig ut i dammet...inte helt lätt, så jag hoppas att bilderna duger! ;-)
När jag tar bilderna så sitter jag precis på den gula balken som gullegrizen ritat in på ritningen ovan.
 
  • image-1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-2.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-3.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska vi se, trixade mig ut i dammet...inte helt lätt, så jag hoppas att bilderna duger! ;-)
När jag tar bilderna så sitter jag precis på den gula balken som gullegrizen ritat in på ritningen ovan.
 
Finns det någon balk där då? Dimension på balken i så fall? Blir inte klok på bilderna...
 
Hej! Tack än en gång för svar och hjälp...
Dimensionerna fick jag tyvärr inte med mig, men visst går det en balk där. Jag har gjort ett tafatt försök att illustrera det i bilden nedan, kanske kan det förklara lite hur bilderna hänger ihop.
ny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött är där takstolarna ansluter till balken och blått är själva balken som går över vardagsrummet nedanför.
 
Om det är så att balken ligger på ytterväggen precis i det inåtgående hörnet, som allt verkar tyda på, är det högst osannolikt att den markerade innerväggen i inlägg 1 är bärande. Jag kan iaf inte komma på någon anledning till att ha den bärande, men 100% säker kan man ju aldrig vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.