Hejsan!

Är relativt nyinflyttad och behöver dra nytt nätverk i huset. nuvarande fiberuttag sitter extremt dåligt till för snygg dragning.

För att slippa borra genom parkettgolvet, eller dra runt hela huset, är min plan att plocka bort ett uttag för kabel-tv i källaren, och således kunna nyttja den kanalen för ethernet istället.

kabel-tv är fortfarande aktiv, och det är en gemensamhetsanläggning som går via vinden, med första uttag på plan 1. andra uttag plan 0 och sista uttag plan -1
Anläggningen planeras att läggas ned inom några år då alla nu har fiber.

uttaget på bilden visar uttaget på plan 0
Öppen vägguttag med synlig teknik och ett handhållet Tratec modulärt uttagsmodul för data, TV och FM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i uttaget sitter ett högpassfilter som separerar data/tv/radio

det jag vill göra är alltså att koppla ur den högra kabeln, som går vidare till plan -1
Och där avslutas.


Har jag tänkt rätt med att det inte bör påverka övriga uttag, eller behöver jag införskaffa något för att ändra termineringen till uttag plan 0?


Mvh
Kanelbullen
 

Bästa svaret

K Kanelbullen123 skrev:
Hejsan!

Är relativt nyinflyttad och behöver dra nytt nätverk i huset. nuvarande fiberuttag sitter extremt dåligt till för snygg dragning.

För att slippa borra genom parkettgolvet, eller dra runt hela huset, är min plan att plocka bort ett uttag för kabel-tv i källaren, och således kunna nyttja den kanalen för ethernet istället.

kabel-tv är fortfarande aktiv, och det är en gemensamhetsanläggning som går via vinden, med första uttag på plan 1. andra uttag plan 0 och sista uttag plan -1
Anläggningen planeras att läggas ned inom några år då alla nu har fiber.

uttaget på bilden visar uttaget på plan 0
[bild]
i uttaget sitter ett högpassfilter som separerar data/tv/radio

det jag vill göra är alltså att koppla ur den högra kabeln, som går vidare till plan -1
Och där avslutas.


Har jag tänkt rätt med att det inte bör påverka övriga uttag, eller behöver jag införskaffa något för att ändra termineringen till uttag plan 0?


Mvh
Kanelbullen
Det kommer fungera om du tar bort utgående kabel och sätter ett motstånd där. Utan motstånd kan det komma in störningar i nätet som kan störa både dig och grannen. Kjell har ett motstånd som funkar:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbehor/slutmotstand/slutmotstand-75-p30449

(Jag tror att det kommer funka utan slutmotstånd men det är dumt att chansa. De som arbetar med kabel-TV skulle satt ett motstånd där.) ;)
 
Det borde får plats en Cat6 slim på 4.1mm och en koaxialkabel. Har för mig att jag köpte koaxialkabel på Kjell. Den var obetydligt tjockare än en FK.
 
Müssli Müssli skrev:
Det kommer fungera om du tar bort utgående kabel och sätter ett motstånd där. Utan motstånd kan det komma in störningar i nätet som kan störa både dig och grannen. Kjell har ett motstånd som funkar:
[länk]

(Jag tror att det kommer funka utan slutmotstånd men det är dumt att chansa. De som arbetar med kabel-TV skulle satt ett motstånd där.) ;)

Kanon, tackar! har varit och shoppat nu, så ikväll blir det dragning av nätverk!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.