Hej ni vise!

Ska renovera upp altanen på framsidan där förra ägaren monterat upp två stycken lampor. Dessa ska bort.

El dragit till dessa, när jag kikar in i kopplingsdosan är det nå kopplingar jag ej sett förut och ej får upp. Engångs ? Specialverktyg? På bilderna är det den nedre vänstra ledningen som ska bort

En till fråga..får jag ens göra detta själv ?
 
  • Elkopplingsdosa med flera färgade ledningar och en transparent skruvklämma nära nedre kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa med flera färgkodade elkablar och skruvklämmor, med fokus på den nedre vänstra ledningen som ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsahöst
  • Laddar…
Fairlane
Det ser ut som en HelaCon-klämma. Du får väl egentligen inte om man ska följa regelverket, eftersom det är en fast installation. För att få loss de så brukar man hålla kabeln sträckt och vicka lite grann. Ibland släpper det lätt, ibland inte. En mycket enklare metod är att klippa av de, skala och sätta dit en ny klämma. Det kostar inte många kronor, är enklare och det där behöver ändå göras om, för att trådarna verkar inte sitta bra. Den mellersta blå är antingen alldeles för långt skalad eller så har den gått av. Det ser likadant ut på den nedre också om inte mina ögon lurar mig.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.