Bästa svaret

Nej det får man inte, men det gör man ändå.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Får man lov att ta bort ett infällt uttag och täcka över det med doslock själv?
 
Nej, ingen skillnad på infällt och utanpåliggande i det avseendet.
 
Busenkelt att ta bort det utanpåliggande. Det infällda får jag nog ringa en elektriker för, så att hen kan ta bort sladdarna ur väggen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Men du skrev att det var vidarekopplat. Hur löste du det med det utanpåliggande uttaget?

Men principen för ett infällt uttag är densamma. Koppla loss, isolera ändarna av trådarna. Eller dra ut dem via den dosa de kommer ifrån. Är det vidarekopplat så behöver trådarna skarvas ihop i den infällda dosan med kopplingsklämmor. Om uttaget sitter lågt måste doslocket sättas med skruv, får inte gå att få loss det utan verktyg.
 
Det var kopplat till ett annat utanpåliggande uttag (uttag 2). Så det var det andra uttaget som var vidarekopplat, antar jag att man kan säga. Jag tog bara bort uttag 1 och kopplade bort det från uttag 2.
 
H hempularen skrev:
Men du skrev att det var vidarekopplat. Hur löste du det med det utanpåliggande uttaget?

Men principen för ett infällt uttag är densamma. Koppla loss, isolera ändarna av trådarna. Eller dra ut dem via den dosa de kommer ifrån. Är det vidarekopplat så behöver trådarna skarvas ihop i den infällda dosan med kopplingsklämmor. Om uttaget sitter lågt måste doslocket sättas med skruv, får inte gå att få loss det utan verktyg.
Tack för info.

Det uttaget jag tog bort var det uttag som var vidarekopplat från ett annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.