Hej!

Har idag en gammal duschkabin som jag vill ta bort och montera en duschblandare istället. Hur går jag tillväga för att lösa detta?

Sitter idag rör ut ifrån väggen med dimension R15 där duschkabinens slang är monterad. CC mått är 160mm

Vad jag förstått så måste jag ha någon sort adapter för att få rätt fäste till en 160cc blandare men vilken ?


Bild på gammal duschkabin med befintliga rör och kopplingar på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röranslutningar med dimension R15 som sticker ut från en vägg, avsedda för en duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det 160cc kan du dra på en blandare direkt men det är lite beroende på hur hållfastheten blir, alltså så inte blandaren sen bryter sönder väggen av vikten...

Alternativen är ett blandarfäste för utanpåliggande montage och så får du lägga två 90 graders böjar upp från väggen in i fästet, typ ett sånt här: https://www.vvsochbad.se/trio-perfekta-blandarfaste-for-utanpaaliggande-ror-160-cc-413721

Sista alternativet är förstås att knacka upp väggen och byta rör/kopplingar (om det alls går) så du får dit ett standard fäste...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det kan ju vara bra att kolla att tätskikten på vägg och golv är i så bra skick att det fungerar att duscha direkt på golvet.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Är det 160cc kan du dra på en blandare direkt men det är lite beroende på hur hållfastheten blir, alltså så inte blandaren sen bryter sönder väggen av vikten...

Alternativen är ett blandarfäste för utanpåliggande montage och så får du lägga två 90 graders böjar upp från väggen in i fästet, typ ett sånt här: [länk]

Sista alternativet är förstås att knacka upp väggen och byta rör/kopplingar (om det alls går) så du får dit ett standard fäste...
Tack för svar. Alternativet med att montera 90 graders böjarna skulle fungera bra tror jag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara bra att kolla att tätskikten på vägg och golv är i så bra skick att det fungerar att duscha direkt på golvet.
Tätskikt är i bra skick men gammalt. Tanken är att renovera inom kort så detta blir endast en tillfällig lösning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara bra att kolla att tätskikten på vägg och golv är i så bra skick att det fungerar att duscha direkt på golvet.
Hur kollar man det?
Men som i mitt fall t.ex., med kakel i väggar och golv i ett tegelhus, borde det väl inte kunna uppstå så stora skador?
 
BirgitS
J Jakob92 skrev:
Tätskikt är i bra skick men gammalt. Tanken är att renovera inom kort så detta blir endast en tillfällig lösning.
Med ett gammalt tätskikt och bara temporärt skulle jag ju behålla duschkabinen i stället för att riskera ett vattenskada.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kollar man det?
Men som i mitt fall t.ex., med kakel i väggar och golv i ett tegelhus, borde det väl inte kunna uppstå så stora skador?
Nu ser det ju ut som TS har plastmatta och den går ju att granska för skador och hur det ser ut i golvbrunnen, men när det gäller klinker så det finns ju varningstecken som att plattor lossnar och fogar spricker (mer än tidigare). Jag vågar inte ha någon åsikt om det finns något i dina väggar och golv som kan skadas allvarligt men om vatten transporteras vidare till andra rum så kan det ju där bli skador som förstört golv eller förstörda gipsskivor/tapeter på väggarna.
 
Tack så mycket för hjälpen anders07!

Var tvungen att 3d printa en adapter till fästet eftersom det kom en bit ifrån väggen (det svarta bakom blandaren).
Satte även en koppling så att vi kan ansluta tvättmaskinen. Blir att flytta in denna i badrummet nu när vi ska börja renovera tvättstugan.

Duschhörna med en nyligen installerad blandare och en adapter, samt anslutningar för tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jakob92 skrev:
Tack så mycket för hjälpen anders07!

Blev att 3d printa en adapter till fästet eftersom det kom en bit ifrån väggen (det svarta bakom blandaren).
Satte även en koppling så att vi kan ansluta tvättmaskinen. Blir att flytta in denna i badrummet nu när vi ska börja renovera tvättstugan.

[bild]
Ah, perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.